Ubrania przecenione nie podlegają reklamacji? Niższa cena na półce - wyższa na paragonie? W szale letnich wyprzedaży, warto mieć głowę na karku i pamiętać o najważniejszych zasadach zakupów w promocji. Specjalny poradnik przygotował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
1. Ile przeceny w przecenie? Upewnijmy się, czy napisy "10 proc.", "SALE", "70 proc." odnoszą się do całego asortymentu, czy jedynie do części towaru. Zdarza się, że "promocja" to hasło pułapka, a 70 proc. obniżką objęta jest niewielka część asortymentu. 2. Cena cenie nierówna Niższa cena na metce, a wyższa na paragonie? Pamiętajmy, że w takiej sytuacji mamy prawo zakupu po cenie niższej. Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie może odmówić sprzedaży, tłumacząc się np. pomyłką pracownika. 3. Kupione, ale niezmierzone? Jeżeli się rozmyśliliśmy i chcemy oddać ubranie, które kupiliśmy pod wpływem impulsu to zgodnie z prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia towaru, który nie ma wad. Zależy to od jego dobrej woli. Gdy się zgadza, sam określa warunki – może np. zamiast pieniędzy wręczyć bon na zakupy w tej samej sieci handlowej. 4. Reklamacja Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji rzeczy przecenionej. Jeżeli zakupiony produkt ma wadę, możemy w ciągu dwóch lat złożyć reklamację – najlepiej na piśmie. Możemy żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy, jeżeli wada jest istotna. W ciągu 14 dni przedsiębiorca musi rozpatrzyć twoją reklamację. W przypadku niedotrzymania tego terminu uznaje się, że uwzględnił twoje żądania.
5. Paragon, faktura, świadek - musisz mieć dowód zakupu Dowód zakupu jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, który powinniśmy dostać od każdego sprzedawcy. Dowodem zakupu może być też potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które towarzyszyły nam podczas zakupów. Pamiętajmy, że do reklamacji potrzebny jest dowód zakupu, a nie pudełko. Mimo że ułatwia przewiezienie wadliwego towaru, to sprzedawca nie powinien uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia opakowania. 6. Bezpłatna pomoc przy nieuznanej reklamacji Jeżeli sprzedawca nie uznał naszej reklamacji to możemy poszukać pomocy prawnej u: rzeczników konsumentów, pisząc na adres porady@dlakonsumentow.pl, dzwoniąc na numer infolinii 801 440 220. Możemy również skorzystać z porad udzielanych w Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.
Autor: ToL//bgr / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock