Po 17 latach budowy najdłuższy i najgłębiej położony tunel kolejowy świata został oficjalnie otwarty. Podziemny korytarz pod Alpami umożliwi szybką podróż do Włoch bez konieczności pokonywania górskich przełęczy.
Na ceremonię otwarcia najdłuższego na świecie tunelu kolejowego do Szwajcarii przybyli czołowi politycy europejscy, w tym niemiecka kanclerz Angela Merkel, francuski prezydent Francois Hollande i szef włoskiego rządu Matteo Renzi.
17 minut w ciemnościach
Liczący 57,1 km tunel kolejowy Gottharda jest najdłuższym, najgłębiej położonym i najnowocześniejszym na świecie.
Znajdujące się u podnóża Alp połączenie kolejowe budowano przez 17 lat. Jest częścią ogromnego projektu, wartego 23 mld franków szwajcarskich, który zakłada rozwój infrastruktury, transport pasażerów i towarów między północną a południową Europą, które dzieli pasmo alpejskie.
Projekt został wykonany zgodnie z harmonogramem oraz zaplanowanym budżetem. Podróż w tunelu będzie trwać 17 minut. Każdego dnia około 65 pociągów osobowych oraz 260 towarowych będzie przemierzać podziemną trasę. Nowy tunel skróci czas podróży między Bazyleą a Mediolanem o godzinę.
Nowoczesna technologia umożliwiła skonstruowanie płaskiej trasy. Pozwala to na użycie nie trzech, jak ma to miejsce w przypadku wzniesień i krętych dróg, ale jednej lokomotywy.
Loteria biletowa
Budowa tunelu ruszyła w 1998 roku po decyzji szwajcarskich obywateli wyrażonej w referendum. W październiku 2010 roku nastąpiło spotkanie dwóch ekip, drążących podziemny korytarz. Od tego czasu montowano niezbędne elementy konstrukcyjne. Inżynierowie musieli zmierzyć się z 73 rodzajami skał o różnej skali twardości. Dziewięciu pracowników zmarło podczas robót.
Pierwszych 500 szczęśliwców oraz gości, którzy wylosowali bilet na loterii, będzie mogło udać się w inauguracyjną podróż. W loterii wzięło udział 130 tys. osób. Nowy tunel jest częścią dużego projektu, który ma umożliwić przewóz dużych ładunków dzięki minimalnej wysokości korytarza równej 4 m. W jego skład wchodzi również działający tunel Loetschberg oraz budowany tunel Cereti. Przedsięwzięcie ma zakończyć się w 2020 roku.
Autor: PMB//ms/bgr / Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Materiały prasowe/gfx.sueddeutsche.de