Adidas przegrał w sądzie - gigant odzieżowy próbował powstrzymać projektanta mody Thoma Browne'a przed używaniem wzoru z czterema paskami - poinformował portal stacji BBC.
Producent odzieży sportowej twierdził, że cztery paski luksusowej marki Thom Browne Inc są zbyt podobne do trzech pasków. Z kolei Browne argumentował, że jest mało prawdopodobne, aby kupujący pomylili te dwie marki, ponieważ - między innymi - jego miała inną liczbę pasków - opisał brytyjski portal.
Adidas kontra Thom Browne
Adidas żądał odszkodowania w wysokości ponad 7,8 miliona dolarów, ale ława przysięgłych w Nowym Jorku opowiedziała się po stronie Browne'a.
Projekty Browne'a często przedstawiają cztery poziome, równoległe paski, otaczające ramię ubrania lub - jak to często widać u samego twórcy - skarpetkę. Natomiast na odzieży czy butach Adidasa często widać trzy paski - tłumaczył BBC.
Zespół prawny Browne'a przedstawił go jako pokrzywdzonego w walce z wielką korporacją i argumentował, że obie marki mają inne grupy docelowych klientów. Odzież sportowa nie dominuje w kreacjach Thom Browne Inc, a jej produkcja skierowana jest do zamożnych klientów - na przykład para damskich legginsów kompresyjnych kosztuje 680 funtów (ok. 3600 zł), a koszulka polo - 270 funtów (ok. 1400 zł). Prawnicy Browne'a stwierdzili również, że paski są powszechnym wzorem - podał portal.
Dodał, że choć Adidas wszczął postępowanie prawne w 2021 roku, to bitwa między tymi dwiema firmami zaczęła się ponad 15 lat temu. W 2007 roku Adidas skarżył się, że Thom Browne używał wzoru z trzema paskami na kurtkach. Browne zgodził się przestać go używać i dodał czwarty pasek - przypomniał BBC.
Wyjaśnił ponadto, że od tego czasu firma Thom Browne Inc zaczęła się szybko rozwijać - obecnie jej produkty można kupić w ponad 300 lokalizacjach na całym świecie, a w ostatnich latach tworzy też więcej odzieży sportowej.
Marka ma zróżnicowane grono fanów. Zaprojektowała strój raperki Cardi B na Met Gala w 2019 roku, podczas gdy były piłkarz i były menedżer Bournemouth Scott Parker miał na sobie jeden z jej kardiganów i marynarkę na meczach angielskiej Premier League.
Rzecznik Adidasa przekazał, że firma jest zawiedziona, ale "będzie nadal czujnie egzekwować zasady dotyczące własności intelektualnej, w tym składać wszelkie stosowne odwołania".
Z kolei Rzecznik Thom Browne Inc poinformował, że firma jest zadowolona z wyniku. W rozmowie z Associated Press projektant powiedział, że ma nadzieję, że sprawa zainspiruje innych, których praca jest kwestionowana przez większe firmy. - Ważne było, aby walczyć i opowiedzieć swoją historię - powiedział.
Z dokumentów wykorzystanych w sprawie wynika, że Adidas wszczął od 2008 roku ponad 90 batalii sądowych i podpisał ponad 200 ugód dotyczących swojego znaku towarowego - podał BBC.
Źródło: BBC