- Przewo藕nik pod wzgl臋dem technicznym jest bankrutem. Spadek wydajno艣ci zacz膮艂 si臋 jeszcze przed 2014 rokiem - poinformowa艂 nowy prezes Malaysia Airlines Christoph Mueller. Podczas poniedzia艂kowej konferencji og艂osi艂 plany naprawcze dla malezyjskiego przewo藕nika obejmuj膮ce rebranding marki, zmniejszenie floty oraz zwolnienia 6 tys. pracownik贸w, czyli o blisko jedn膮 trzeci膮.
"Bankructwo techniczne" oznacza niewyp艂acalno艣膰 przy r贸wnoczesnej ochronie przed wierzycielami. Kredytobiorca narusza warunki umowy po偶yczki, ale mo偶e j膮 wykona膰 w przysz艂o艣ci. W tym przypadku firma mo偶e unikn膮膰 bankructwa.
W przesz艂o艣ci, 52-letni Niemiec z powodzeniem zrestrukturyzowa艂 irlandzkiego przewo藕nika Aer Lingus i wspiera艂 reorganizacj臋 Lufthansy.
Jak w Irlandii
Jak informuje Reuters, wi臋kszo艣膰 analityk贸w podkre艣la jednak, 偶e trwaj膮ca przez d艂ugi czas niegospodarno艣膰 oraz ingerencja rz膮du w dzia艂anie Malaysia Airlines oraz powa偶ne uszkodzenie reputacji marki po zesz艂orocznych dw贸ch katastrofach samolot贸w, to zbyt du偶o do pokonania.
Poza niespotykan膮 dot膮d potrzeb膮 zbudowania nowej marki po zaginionym locie MH370 oraz zestrzeleniu samolotu MH17, nowy prezes musi tak偶e przej艣膰 do ci臋cia koszt贸w.
Linia lotnicza musi mierzy膰 si臋 z siln膮 konkurencj膮 ze strony ta艅szych przewo藕nik贸w.
Mueller zdaje sobie spraw臋 z czekaj膮cych na niego wyzwa艅. Jak zapewni艂, "to rz膮d finansuje plan zmian. To czego, chce w zamian, to nowej ikony narodowej, nowego przewo藕nika narodowego".
- Jestem zatrudniony, aby uruchomi膰 now膮 sp贸艂k臋 w ca艂o艣ci opart膮 na zasadach komercyjnych. Jest bardzo ma艂o miejsca na b艂臋dy - powiedzia艂.
Mueller, kt贸ry do艂膮czy艂 do malezyjskiego przewo藕nika na pocz膮tku tego roku, zosta艂 mianowany prezesem w zesz艂ym miesi膮cu. Jak doda艂, podczas swoich rz膮d贸w b臋dzie celowa艂 w du偶o mniejsze sieci po艂膮cze艅 i ograniczy flot臋, b臋dzie r贸wnie偶 k艂ad艂 wi臋kszy nacisk na ci臋cie koszt贸w.
W poniedzia艂ek nowy prezes podczas swojego pierwszego publicznego wyst膮pienia w nowej roli potwierdzi艂 wcze艣niej ujawnione plany redukcji zatrudnienia o 6 tys. miejsc pracy do 14 tys. pracownik贸w.
Podobn膮 strategi臋, z pozytywnym skutkiem, Christoph Mueller zrealizowa艂 ju偶 w Aer Lingus, kt贸ry pozostawa艂 na skraju upadku, kiedy obejmowa艂 irlandzk膮 lini臋 lotnicz膮 w 2009 roku.
Zyski od 2018 roku
Poczynione wysi艂ki w celu racjonalizacji wydatk贸w floty na razie spotka艂y si臋 jednak z "progami zwalniaj膮cymi". Malaysia Airlines nie znalaz艂a jak na razie nabywc贸w na dwa samoloty A380 wystawione na sprzeda偶.
Malezyjski Pa艅stwowy Fundusz Khazanah, wi臋kszo艣ciowy udzia艂owiec, kt贸ry dokona艂 zakupu akcji malezyjskiego przewo藕nika w zesz艂ym roku w nast臋pstwie katastrofy samolotowej, powiedzia艂 w sierpniu ub.r., 偶e chce zobaczy膰 przewo藕nika przynosz膮cego zyski do ko艅ca w 2017 roku.
Jak stwierdzi艂 jednak realnie Mueller, ten cel mo偶e by膰 trudny do spe艂nienia w zwi膮zku ze spadkiem warto艣ci kursu malezyjskiej waluty ringgit w stosunku do dolara, kt贸re mia艂o miejsce w tym roku.
Czarna seria
W ub. roku Malezj臋 dotkn臋艂y a偶 dwie du偶e katastrofy lotnicze. 8 marca boeing 777 Malaysia Airlines (MH370) z 239 osobami na pok艂adzie znikn膮艂 z radar贸w, w mniej ni偶 godzin臋 po starcie z lotniska w stolicy Malezji, Kuala Lumpur. Samolot lecia艂 do Pekinu. Do tej pory nie natrafiono na 艣lad maszyny, co czyni t臋 katastrof臋 jedn膮 z najwi臋kszych zagadek w historii lotnictwa. W lipcu boeing 777 (MH17) Malaysia Airlines rozbi艂 si臋 na terytorium Ukrainy, niedaleko granicy z Rosj膮. Na pok艂adzie samolotu by艂o 298 os贸b; nikt nie prze偶y艂. W rejonie, gdzie spad艂 samolot trwa艂y walki mi臋dzy prorosyjskimi separatystami a ukrai艅skimi si艂ami rz膮dowymi. Zdaniem w艂adz Ukrainy samolot m贸g艂 by膰 zestrzelony przez separatyst贸w, kt贸rzy dysponuj膮 ci臋偶kimi zestawami przeciwlotniczymi Buk. Separaty艣ci obarczaj膮 win膮 za str膮cenie boeinga 777 stron臋 ukrai艅sk膮.
Autor: mb//km / 殴r贸d艂o: Reuters
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽wikipedia.org