Kanałem Sueskim transportowanych jest 10 procent wszystkich towarów na świecie i w związku z tym ma on niebagatelne znaczenie dla globalnej gospodarki. Inwestorzy już niepokoją się o dostawy ropy, a analitycy prognozują, że planowany przestój zmniejszy wolumen światowego handlu o nieco ponad 1 procent w tym roku. "To presja nie tylko na ceny, ale na polskie obroty handlowe" - dodają.
We wtorek rano ogromny kontenerowiec, podczas przeprawy przez Kanał Sueski, obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie, powodując zablokowanie całego ruchu na jednej z najważniejszych morskich dróg handlowych.
Kanał Sueski to kluczowa trasa, przez którą transportuje się ropę, gaz ziemny oraz inne towary pomiędzy Azją a Europą. Szacuje się, że ok. 10 proc. światowego handlu przepływa właśnie tą trasą. W 2015 r. władze egipskie zakończyły renowację kanału, który rozbudowano tak, by mogły nim swobodnie płynąć największe statki świata.
Dr Salvatore Mercogliano, historyk morski z Karoliny Północnej w USA przekazał BBC, że incydenty takie jak ten zdarzały się bardzo rzadko, ale mogą mieć "ogromne konsekwencje dla światowego handlu". - Jest to największy statek, jaki kiedykolwiek osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim - powiedział. - Jeśli nie będą w stanie go wyciągnąć w czasie wysokiej fali, będą musieli zacząć usuwać ładunek - dodał.
Skutki gospodarcze
- Każdego dnia średnio 50 jednostek przepływa kanałem, więc jego zamknięcie oznacza, że nic tędy nie przepłynie ani na północ, ani na południe. Zatem kontenerowce i tankowce nie dostarczają jedzenia, paliwa i innych dóbr do Europy, a z kolei z Europy dobra nie są eksportowane na Daleki Wschód - powiedział Mercogliano agencji AP.
"To zdecydowanie więcej niż ciekawe zdjęcie. To wymierny koszt gospodarczy" - wyjaśnili na Twitterze analitycy banku PKO BP.
Dodali: "Doba przestoju w Kanale Sueskim to zatrzymanie ok. 50 statków i 2,5 mln ton ładunków. Planowany przestój zmniejszy wolumen globalnego handlu o nieco ponad 1% w 2021, to presja nie tylko na ceny, ale na polskie obroty handlowe".
Jak informuje "Guardian", powołując się portal TankerTrackers.com, po obu stronach powstał korek złożony z pełnych tankowców przewożących rosyjską, saudyjską, omańską i amerykańską ropę.
W związku z zablokowaniem kanału cena ropy Brent wzrosła o około 3 procent do 62,50 dol. za baryłkę. Podobny wzrost odnotowała WTI - baryłka kosztuje niemal 59,50 dol.
Jeśli Kanał Sueski będzie zablokowany dłużej, może to spowodować konieczność zmiany trasy dla wielu statków. Jak wyjaśnił dla Bloomberga Ralph Leszczynski z Banchero Costa & Co., podróż dookoła Afryki to dodatkowe dwa tygodnie podróży oraz znaczny wzrost kosztów.
Ta sytuacja to jednak przede wszystkim kłopot dla będącej w nie najlepszej kondycji gospodarki Egiptu, którego przychody dzięki tej przeprawie wynosiły 5,61 mld dol. (niemal 22 mld zł) - wyjaśniła agencja AFP.
Statek na mieliźnie
Kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie przed wpłynięciem na nową część trasy. Pod panamską flagą statek płynął do Rotterdamu i osiadł na mieliźnie około sześć kilometrów na północ od południowego ujścia kanału w pobliżu miasta Suez, obszaru kanału o jednym pasie.
"Kanał Sueski jest zablokowany. Wielki kontenerowiec Ever Given utknął w najbardziej kłopotliwy możliwy sposób. Od kilku godzin wszystkie egipskie holowniki próbują go wyciągnąć" – napisał analityk Citizen Lab John Scott-Railton.
Do zdarzenia doszło we wtorek nad ranem. Statek został zbudowany w 2018 r., waży 200 tys. ton, ma 400 m długości oraz 59 m szerokości i jest tym samym jedną z największych pływających jednostek towarowych na świecie. Jest w stanie przewieźć 20 tys. kontenerów na raz. Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), firma, która obsługuje od strony technicznej Ever Given, przekazała, że nikomu z załogi nic się nie stało.
Operacja odholowania statku może zająć dwa dni
Firma żeglugowa Evergreen Marine Corp. z siedzibą na Tajwanie ujawniła AP, że kontenerowiec został zepchnięty przez silny wiatr po tym, jak wpłynął do Kanału Sueskiego z Morza Czerwonego. Egipscy meteorolodzy twierdzą, że we wtorek na tym obszarze wiał bardzo silny wiatr oraz wystąpiła burza piaskowa osiągająca w porywach 50 km/h.
Oprogramowanie do śledzenia trajektorii statków Refinitiv Eikon pokazało, że statkowi na ratunek przypłynęło siedem holowników. Anonimowy urzędnik egipski przekazał AP, że operacja odholowania statku może zająć dwa dni.
"Największy statek, jaki kiedykolwiek osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim"
Na Morzu Śródziemnym i Morzu Czerwonym gromadzą się kolejne statki i kontenerowce oczekujące na możliwość pokonania wąskiego kanału. Blokada znacznie spowolniła ruch pięciu innych tankowców transportujących gaz ziemny - poinformowała firma Kpler, zajmująca się analizą danych. - Z pięciu statków, trzy płyną do Azji a dwa do Europy. Jeśli blokada będzie trwała do końca tego tygodnia, opóźni to dostawy gazu ziemnego od 15 tankowców - wyjaśniła analityk Kpler Rebecca Chia.
Źródło: CNBC, BBC, Bloomberg, AFP, AP, PAP, "Guardian"
Źródło zdjęcia głównego: PAP/EPA