Ceny biletów lotniczych wystrzeliły i są rekordowe. Klienci płacą nawet kilka razy więcej niż na początku roku - informuje "Rzeczpospolita". Dodaje, że "lotniska się zapchały, rejsów jest mniej, więc zadziałało prawo rynku".
Jak czytamy w "Rz", linie lotnicze starają się zagospodarować wielki popyt na podróże. "Lufthansa, która mocno ograniczyła siatkę połączeń, sprzedaje już tylko najdroższe bilety. Opłaciło się. W II kwartale firma spodziewa się 300-400 mln euro zysku. Podróż z Warszawy przez Frankfurt na lotnisko JFK w Nowym Jorku w lipcu to wydatek 5,5 tysiąca złotych za bilet w jedną stronę w klasie ekonomicznej. W sierpniu jest taniej - 3800 zł za najtańszy rejs" - informuje gazeta.
Sytuacja w Polsce
Dodaje, że w PLL LOT biletów na tym kierunku w ekonomii na najbliższe rejsy już nie ma.
"Można polecieć, ale na ostatnich miejscach w biznesie za 8200 złotych w jedną stronę. LOT także nie omieszkał podnieść cen. Za bilet na lipiec w obie strony z Warszawy do Paryża u polskiego przewoźnika trzeba zapłacić 2200 zł, podczas gdy było to zwykle 700-800 zł. LOT wykorzystuje też rezerwy lotniska na Okęciu i skrupulatnie zagospodarowuje to, co porzuciły zwłaszcza Lufthansa i KLM. Warszawa stała się portem tranzytowym dla lecących z Baku, Erywania, Tbilisi, Bałkanów oraz Indii" - wskazano.
W "Rz" napisano, że podróż na trasie Mumbaj-Warszawa-Toronto w klasie ekonomicznej tego lata to wydatek ok. 12 tys. zł. Ile ostatecznie LOT zarobi tego lata, jest dlań kluczowe. Od wyników finansowych III kw. zależy, czy będzie potrzebował kolejnej transzy pomocy publicznej. O takiej ewentualności mówił prezes PLL LOT Rafał Milczarski w maju 2022 r.
Problemy na lotniskach
W ostatnich tygodniach linie lotnicze w całej Europie zmagają się z poważnymi problemami kadrowymi, przez które są zmuszone do odwoływania lotów.
W trakcie pandemii, gdy z powodu restrykcji w podróżowaniu ruch lotniczy znacząco zmalał, ograniczono też zatrudnienie, zwłaszcza wśród personelu naziemnego, a teraz, gdy popyt na latanie wrócił do poziomu sprzed pandemii, okazało się, że na lotniskach brakuje personelu do obsługi bagaży, kontroli bezpieczeństwa, ochrony czy sprzątania i linie lotnicze nie są w stanie wykonywać wszystkich zaplanowanych lotów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock