Reklamy nie mogą pogłębiać społecznych stereotypów, dlatego spoty pokazujące mężczyzn, którzy nie potrafią sprzątać i kobiety zmuszone do robienia porządków, powinny być mocniej kontrolowane - uważa brytyjska organizacja zajmująca się nadzorem nad reklamami.
Adverstinig Standards Authority (ASA) przeprowadziło przegląd reklam emitowanych na Wyspach Brytyjskich i wyciągnęło niepokojące wnioski o utrwalaniu stereotypów.
Jak pisze BBC, jednym z kontrowersyjnych przekazów była skierowana do dzieci reklama mleka, w której chłopcy wyrastali na inżynierów, a dziewczynki na baletnice. Podobnych przykładów znaleziono więcej.
Stereotypy w reklamie
Problem w tym, że reklamy utrwalające stereotypowe myślenie nie stanowią, jak dotąd, naruszenia prawa, ani nawet branżowych zasad. Dlatego ASA proponuje nowe regulacje.
Jak argumentuje szef ASA Guy Parker, stereotypowy obraz przedstawiony w reklamie może na dłuższą metę mieć negatywny wpływ na społeczeństwo.
- Pomimo, że reklama jest tylko jednym z czynników wpływających na dyskryminujące traktowanie, to reklamowane w niej standardy mogą grać dużą rolę w utrwalaniu nierówności - powiedział Parker. W jego ocenie, na nierównościach cierpi gospodarka, społeczeństwo i jednostki.
Dlatego ASA sprzeciwia się reklamom, w których cała rodzina robi bałagan, a kobieta jest zmuszona to sprzątnięcia po zabawie. Niedopuszczalne jest też w jej ocenia pokazywanie mężczyzn, którzy próbują sprzątać, ale są na tyle niezdarni, że nie potrafią. Z kolei filmy, w których kobieta sprząta a mężczyzna zajmuje się majsterkowaniem czy naprawą urządzeń organizacja uznaje za dopuszczalne.
Zbyt szczupłe kobiety
Już wcześniej ASA było przeciwne emisji reklam, w których kobiety były traktowane przedmiotowo, czy zachęcano je do bycia szczególnie szczupłymi. Organizacja zaobserwowała duży społeczny sprzeciw wobec kampanii z 2015 roku, w której wychudzona kelnerka reklamuje produkty na odchudzanie. Zdaniem krytyków, takie reklamowanie było "społecznie nieodpowiedzialne".
Głos ASA jest tylko głosem doradczym. Organizacja nie ma mocy do wprowadzenia nowego prawa, jednak ogłoszony przez nią kodeks branżowy ma wpływ na późniejszą interpretację przepisów przez sądy i na parlamentarny proces legislacyjny.
Autor: ps/ms / Źródło: BBC