Wydawałoby się, że nie jest łatwo sprawić, by wełniany sweter został uznany za rasistowski. Dom mody Gucci dowiódł, że jest to możliwe. Firma musiała przeprosić i wycofać ze sklepów jeden ze swoich produktów.
Czarny sweter Gucciego, którego golf zakrywa połowę twarzy, wywołał burze w mediach społecznościowych. Część internautów uznała, że przypomina tzw. "blackface" - symbol rasistowskiej opresji z przełomu XIX i XX wieku.
Po fali krytyki włoski dom mody już wycofał produkt ze swoich sklepów, również internetowych, oraz wystosował oficjalne przeprosiny.
"Gucci przeprasza za urażenie uczuć, które spowodował wełniany sweter z kominiarką. Uznajemy różnorodność za fundamentalną wartość, którą w pełni popieramy, szanujemy i stawiamy na czele każdej podejmowanej przez nas decyzji" - czytamy w oświadczeniu firmy na Twitterze.
Z teatru rodem
"Blackface" był typem makijażu, który stosowano w USA pod koniec XIX wieku w teatrach, a na początku XX wieku również w kinie. Biali aktorzy malowali swoje twarze na czarno i podkreślali usta czerwoną szminką, by wyglądały na dużo większe.
Dzięki tej charakteryzacji mieli przypominać czarnoskóre postacie, które grali. Trzeba przy tym dodać, że w "spektaklach komediowych" z tamtych czasów Afroamerykanie byli przedstawiani w niezwykle obraźliwy sposób - jako rasa gorsza, głupsza, podobna do zwierząt.
Wycofany sweter kosztował 890 dolarów.
Gucci deeply apologizes for the offense caused by the wool balaclava jumper.
— gucci (@gucci) February 7, 2019
We consider diversity to be a fundamental value to be fully upheld, respected, and at the forefront of every decision we make.
Full statement below. pic.twitter.com/P2iXL9uOhs
Autor: kris / Źródło: TVN24 BiS
Źródło zdjęcia głównego: Gucci, Twitter