Modowy gigant przeprasza za "rasistowski" sweter

Ze świata


Wydawałoby się, że nie jest łatwo sprawić, by wełniany sweter został uznany za rasistowski. Dom mody Gucci dowiódł, że jest to możliwe. Firma musiała przeprosić i wycofać ze sklepów jeden ze swoich produktów.

Czarny sweter Gucciego, którego golf zakrywa połowę twarzy, wywołał burze w mediach społecznościowych. Część internautów uznała, że przypomina tzw. "blackface" - symbol rasistowskiej opresji z przełomu XIX i XX wieku.

Po fali krytyki włoski dom mody już wycofał produkt ze swoich sklepów, również internetowych, oraz wystosował oficjalne przeprosiny.

"Gucci przeprasza za urażenie uczuć, które spowodował wełniany sweter z kominiarką. Uznajemy różnorodność za fundamentalną wartość, którą w pełni popieramy, szanujemy i stawiamy na czele każdej podejmowanej przez nas decyzji" - czytamy w oświadczeniu firmy na Twitterze.

Z teatru rodem

"Blackface" był typem makijażu, który stosowano w USA pod koniec XIX wieku w teatrach, a na początku XX wieku również w kinie. Biali aktorzy malowali swoje twarze na czarno i podkreślali usta czerwoną szminką, by wyglądały na dużo większe.

Dzięki tej charakteryzacji mieli przypominać czarnoskóre postacie, które grali. Trzeba przy tym dodać, że w "spektaklach komediowych" z tamtych czasów Afroamerykanie byli przedstawiani w niezwykle obraźliwy sposób - jako rasa gorsza, głupsza, podobna do zwierząt.

Wycofany sweter kosztował 890 dolarów.

Autor: kris / Źródło: TVN24 BiS

Źródło zdjęcia głównego: Gucci, Twitter