Czternaście firm i konsorcjów zgłosiło chęć udziału w przetargu na projekt i budowę tzw. drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna, czyli fragmentu trasy S61 Via Baltica. W poniedziałek GDDKiA podała ich listę; oferty spłynęły z całego kontynentu.
To podmioty polskie, ale też m.in. włoskie, czeskie, hiszpańskie, litewskie, austriackie, a nawet z Azerbejdżanu. Firmy te złożyły wnioski o dopuszczenie ich do udziału w przetargu na zaprojektowanie i budowę drugiej nitki już istniejącej obwodnicy Szczuczyna. Obwodnica ta znajduje się na odcinku przyszłej S-61 od Ostrowi Mazowieckiej do już istniejącej obwodnicy Augustowa.
Obwodnica Szczuczyna
Druga, tzw. lewa nitka obwodnicy Szczuczyna będzie miała 6,5 km długości bez tzw. węzła drogowego Szczuczyn, choć pierwotnie planowano, że będzie to 8 km. Ma mieć nawierzchnię z betonu cementowego. W ramach planowanej inwestycji poszerzana będzie też prawa jezdnia obwodnicy, likwidowane dwa skrzyżowania. Przebudowywane będą również drogi, które będą kolidować z przyszłą S61. Via Baltica będzie realizowana w systemie "Projektuj i buduj". To oznacza, że firmy, wyłonione w przetargach na poszczególne odcinki, będą przygotowywać pełną dokumentację projektową i będą też miały za zadanie uzyskać zezwolenie na realizację i wszelkie inne potrzebne pozwolenia.
Weryfikacja firm
Rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Rafał Malinowski poinformował w poniedziałek, że teraz rozpocznie się weryfikacja firm. Będzie m.in. sprawdzana ich sytuacja finansowa, możliwości kadrowe, doświadczenie. Drogowcy zakładają, że być może na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2016 r. zostanie wybrana lista firm, które zostaną zaproszone do przedstawienia w przetargu konkretnych ofert cenowych. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na koniec tego roku, a podpisanie umowy z wykonawcą do końca pierwszego kwartału roku 2017.
Pierwszym wykonawcą zadania było FCC Construccion, z którym GDDKiA podpisała kontrakt na prawie 125 mln zł. Został on rozwiązany w 2013 r.
Malinowski przypomniał, że inwestycja ma zapewnione dofinansowanie z programu CEF (Connecting Facility Europe, Łącząc Europę) i ma być gotowa najpóźniej w 2020 r.
Trwają przetargi na inne odcinki Via Baltica. Jeszcze w lipcu ma być wiadomo, ile firm złoży wnioski o dopuszczenie ich do udziału w przetargu na projekt i budowę 24-kilometrowego odcinka S61 Suwałki-Budzisko, z obwodnicą miejscowości Szypliszki.
Zobacz materiał "Faktów" TVN nt. otwartego wraz z początkiem lipca nowego odcinka autostrady A1 (01.07.2016):
Autor: mb//ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: s61-obwodnica-szczuczyna.pl