Komisja powołana w PKP Intercity przy udziale PKP Polskich Linii Kolejowych zbada uszkodzenia elementów podwozi w pociągach Pendolino. W jej pracach wezmą udział eksperci Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych - poinformował w czwartek resort infrastruktury.
Zadaniem komisji będzie dokładne wyjaśnienie wszystkich przyczyn tego nietypowego - jak napisało w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury - zjawiska, aby wyeliminować na przyszłość podobne przypadki.
Dodatkowi eksperci
- Pomimo iż zdarzenia nie miały wpływu na bezpieczeństwo pasażerów, w czwartek podczas spotkania w Ministerstwie Infrastruktury postanowiono rozszerzyć skład komisji o ekspertów Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych - poinformował w komunikacie rzecznik resortu Szymon Huptyś. Dodał, że "bezpieczeństwo pasażerów oraz ich komfort jest absolutnym priorytetem ministerstwa oraz przewoźnika i zarządcy infrastruktury, dlatego wnioski komisji muszą zostać wypracowane w możliwe szybkim terminie".
"Tabor jak ostrzelany"
W środę PKP Intercity wyłączyło z eksploatacji sześć składów Pendolino z powodu uszkodzenia podwozi tłuczniem. - Tabor jest teraz bardzo dokładnie sprawdzany. Analizy przyczyn są prowadzone przez przewoźnika oraz zarządcę infrastruktury - podała rzecznik prasowa kolejowej spółki Agnieszka Serbeńska.
Branżowy "Rynek Kolejowy" opisuje, że pracownicy przewoźnika znaleźli w Pendolino wybite dziury, poprzerywane izolacje i wbite w poszycie kamienie. Jak mówili, „tabor wyglądał jak ostrzelany”.
W czwartek w ruchu było tylko 12 składów Pendolino. Jeden po wypadku w miejscowości Schodnia na Opolszczyźnie jeszcze długo nie wróci na tory, a w naprawie powypadkowej jest jeszcze jeden skład.
Pendolino są zastępowane przez zwykłe składy wagonowe. Wywołuje to niezadowolenie pasażerów, którzy płacą za bilet na pociąg Express Intercity Premium, a otrzymują skład o gorszym standardzie.
PKP Intercity kupiło 20 pociągów Pendolino od firmy Alstom w maju 2011 r. Koszt wyniósł ok. 400 mln euro. Kontrakt miał jednak wartość 665 mln euro i obejmował też budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Autor: tol//dap / Źródło: PAP, Rynek Kolejowy
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock