Wpłynęło 140 skarg na branżę turystyczną - poinformował w piątek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wśród nieprawidłowości zdarzały się brudne i zniszczone pokoje, brak klimatyzacji oraz wprowadzające w błąd systemy oceny hoteli.
UOKiK napisał w piątkowym komunikacie, że otrzymuje sygnały w kwestii rozbieżności między ofertą biur podróży a faktycznym standardem usług, a także zmiany godzin lotów.
"Często okazuje się, że oferta prezentowana w kolorowych folderach czy na stronie internetowej, a nawet postanowienia umowy znacząco odbiegają od rzeczywistości, którą turysta zastaje na miejscu. Bywają także problemy z reklamacjami, np. biura podróży nie udzielają na nie odpowiedzi" - wyjaśnił urząd.
Słoneczka i kwadraty
UOKiK przypomina, że w przypadku nieprawidłowości konsument ma prawo złożyć reklamację i domagać się obniżenia ceny.
W informacji podkreślono również, że Urząd monitoruje działania biur podróży i eliminuje nieprawidłowości. Sprawdzano, jak biura podróży prezentują swoje oferty w internecie. Okazało się, że 12 firm nieprawidłowo informowało np. o kategorii hotelu, całkowitej cenie czy dostępności wycieczki dla osób niepełnosprawnych.
"Biura stosowały własne systemy oceny hoteli np. słoneczka, kwadraty czy kolorowe gwiazdki, które nie zawsze odpowiadały faktycznej kategorii hotelu. Nie było przy nich widocznej informacji, co one naprawdę oznaczają i na jakiej podstawie powstała ocena. Mogło to sugerować wyższy standard, tym bardziej, że słoneczka czy kwadraty były lepiej wyeksponowane na stronie niż kategoria hotelu według przepisów kraju pobytu" - wyjaśnił Niechciał.
Tymczasem - zgodnie z przepisami - to o tej ostatniej organizator wyjazdu musi informować podróżnych - dodał. Po interwencji UOKiK poprawili oni mylące informacje.
Brak dostępu do atrakcji
"Teraz urząd zwraca uwagę biurom podróży na kolejny problem – brak dostępu do niektórych atrakcji" - podał urząd. Dodał, że firmy w katalogach i na stronie internetowej szczegółowo prezentują ofertę hotelu i kurortu, a dopiero w ogólnych warunkach uczestnictwa w imprezach turystycznych lub w załącznikach do umowy zastrzegają, że część z wymienionych barów, restauracji, basenów czy wypożyczalni sprzętu poza sezonem może być nieczynna.
Zdaniem szefa UOKiK może to wprowadzać klientów w błąd: skusili się na konkretne atrakcje, a dopiero na miejscu przekonają się, ile z nich działa. Urząd wysłał pisma do pięciu biur podróży z wezwaniem do zmiany kwestionowanych klauzul. "Większość z nich już je usunęła. UOKiK przygotowuje wezwania do kolejnych firm w tej sprawie" - wskazano.
Rozwiązanie umowy
UOKiK przypomniał, że warto m.in. sprawdzić biuro podróży na stronie https://www.turystyka.gov.pl i przeczytać umowę przed jej podpisaniem, także załączniki do niej.
Wskazał, że jeśli organizator imprezy jest zmuszony w sposób zasadniczy zmienić jej główne warunki, takie jak miejsce, czas trwania, rodzaj transportu, kategorię hotelu, to można rozwiązać umowę bez ponoszenia kosztów.
Cena może wzrosnąć najpóźniej 21 dni przed imprezą, nie więcej niż o 8 proc. i tylko w określonych przypadkach, np. gdy zdrożeje benzyna lub opłaty lotniskowe i bezpośrednio przekłada się to na koszty organizatora wyjazdu, i taka możliwość jest zapisana w umowie. Gdy rezygnujemy z wyjazdu, bo np. zmieniły nam się plany, biuro podróży może nam potrącić koszty, ale musi umieć je uzasadnić - przypomniał urząd.
Tabela frankfurcka
Jeśli firma nie wywiązuje się z umowy i mieszkamy np. w hotelu niższej kategorii lub nie działa obiecana klimatyzacja, możemy złożyć reklamację. Zastrzeżenia lepiej zgłosić jak najszybciej – najlepiej jeszcze na miejscu, ułatwi to bowiem dochodzenie roszczeń, które przedawniają się po trzech latach.
"Gdy składasz reklamację, żądaj usunięcia nieprawidłowości, a jeśli jest to niemożliwe - obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o ile – pomocna może być tzw. tabela frankfurcka. Zgodnie z nią np. za brak balkonu możesz domagać się obniżki do 10 proc., za hałas w nocy - do 40 proc., a za brak wyżywienia - do 50 proc. Pamiętaj jednak, że tabela to tylko punkt odniesienia, nie jest prawnie wiążąca dla przedsiębiorcy" - czytamy w komunikacie.
Autor: kris / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock