Wsparcie pacjentów przez usługi telemedyczne, chatbot z aktualnymi informacjami z Ministerstwa Zdrowia, zdalna rehabilitacja i badanie układu oddechowego - to rozwiązania startupów z Polski, które przeszły program akceleracyjny MIT Enterprise Forum CEE i mogą wesprzeć sektor medyczny oraz jego transformację do ery online. Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej wraz z partnerami i alumnami akceleratora inicjuje projekt "Technologie kontra COVID-19".
MIT Enterprise Forum CEE to program akceleracyjny, wspierający startupy naukowo-technologiczne z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej.
Potencjał firm, którzy przeszły już akcelerację, MIT EF CEE chce wykorzystać w obecnej sytuacji, związanej z epidemią koronawirusa. - "Technologie kontra COVID-19" to inicjatywa MIT EF CEE i partnerów biznesowych, mająca na celu selekcję startupów, które posiadają gotowe rozwiązania, umożliwiające wsparcie sektora medycznego i systemu opieki zdrowotnej oraz jego transformacji do ery online - mówi Magdalena Jabłońska, prezes Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej, operatora programu MIT EF CEE.
Partnerami głównymi projektu zostały: Adamed, Coca-Cola i firma MCX. Partnerzy wspierający to CVC Capital Partners, HubHub, MDI Energia, Nationale-Nederlanden, Sabre, Sollers Consulting, PZU i TVN Discovery Polska.
Medycyna online
W sytuacji epidemiologicznej systemy do zdalnej opieki lekarskiej to niezbędne narzędzie. - W wyniku epidemii koronawirusa medycyna musi dokonać technologicznego skoku - ocenia Magdalena Jabłońska.
Zdalne konsultacje lekarskie poprzez chat, wideochat i telefon, 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku można odbyć poprzez platformę Telemedi.co. Umożliwia ona umówienie konsultacji online oraz wybór specjalizacji lekarza i języka, a po rozmowie ze specjalistą - dostęp do dokumentacji medycznej z zaleceniami, skierowaniami i receptami.
Rozwiązanie zdalnych konsultacji na szeroką skalę, w tym technologię Telemedi.co, wykorzystuje operator medyczny PZU Zdrowie, który opracował portal Wirtualna Przychodnia.
Bezpieczeństwo pacjentów i lekarzy
Jednak w wielu przypadkach rozmowa poprzez chat czy wideochat z lekarzem to za mało. Dlatego powstało StethoMe, które umożliwia zdalne przeprowadzenie badania osłuchowego stetoskopem i opiekę nad pacjentami, szczególnie tymi z dolegliwościami układu oddechowego. System wykrywa nieprawidłowości w płucach, opierając się na medycznych algorytmach sztucznej inteligencji (AI), które współpracują z elektronicznym stetoskopem oraz aplikacją mobilną.
Integralną częścią systemu jest moduł AI, który zapewnia możliwość profesjonalnego wykonania badania osłuchowego w warunkach domowych i udostępnienia wyniku na platformie telemedycznej wraz ze szczegółową analizą wskazującą nieprawidłowości.
To właśnie dzięki takiemu połączeniu możliwe jest przyspieszenie niezbędnych wizyt lekarskich w przypadku pojawienia się ostrych infekcji dolnych dróg oddechowych. StethoMe w przeciągu ostatnich tygodni opracował dedykowane rozwiązanie umożliwiające medykom w skafandrach ochronnych bezprzewodowe osłuchiwanie pacjentów, tym samym zapewniając im bezpieczne wykonanie tego kluczowego badania. Rozwiązanie jest w tej chwili testowane w szpitalu zakaźnym na terenie Poznania.
Rehabilitacja przez internet
Naprzeciw problemom związanym z rehabilitacją schorzeń przewlekłych ciała i umysłu - konieczności wykonywania przez pacjentów systematycznych ćwiczeń, do których trudno jest utrzymać motywację oraz wysokim kosztom profesjonalnej opieki staje Neuroforma. Neuroforma w szczególności wspiera pacjentów po przebytym udarze lub urazie mózgu oraz osoby chorujące na schorzenia neurologiczne (np. stwardnienie rozsiane, choroba Alzheimera).
Może służyć również jako dodatkowa aktywizacja seniorów w ćwiczeniach ruchowych. Neuroforma umożliwia wykonywanie interaktywnych ćwiczeń w domu pod zdalną opieką specjalisty. Terapeuta za pośrednictwem platformy internetowej TeleNeuroforma w prosty sposób zleca dedykowane sesje ćwiczeniowe swoim pacjentom. Pacjenci w warunkach domowych, przy wykorzystaniu swojego komputera i kamery internetowej wykonują atrakcyjne, motywujące i pożyteczne dla nich ćwiczenia.
Bot zamiast infolinii
Odciążenie infolinii NFZ, która w ostatnich dniach przeżywa oblężenie, przyświecało misji start-upu Chatbotize, który we współpracy z Kancelarią Premiera stworzył chatbota, udzielającego aktualnych, sprawdzonych i oficjalnych informacji na temat epidemii koronawirusa oraz podjętych przez rząd środków zaradczych. System uczy się na bieżąco, a jego baza wiedzy aktualizowana jest w oparciu o oficjalne informacje przekazywane przez Ministerstwo Zdrowia.
W ten sposób użytkownicy Messengera i Facebooka dowiedzą się m.in. o tym, gdzie uzyskać pomoc czy o regulacjach związanych z zamknięciem granic. Chatbot wykorzystuje sztuczną inteligencję, dzięki czemu rozumie pytania zadawane przez użytkowników i automatycznie udziela na nie odpowiedzi. Firma opracowała wcześniej rozwiązania, które do kontaktu z klientem wykorzystują m.in. Aviva, InPost, Maspex czy PKO BP. Realizuje również pilotażowe wdrożenie w NN.
Teraz ta sama technologia, która umożliwia śledzenie paczek przez Facebooka, ma zapewnić łatwy dostęp do aktualnych informacji o epidemii.
Autor: red / Źródło: MIT Enterprise Forum CE
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock