Urząd Morski w Gdyni poinformował, że jeszcze w czerwcu mieszkańcy i turyści, którzy przyjadą na wakacje na Mierzeję Wiślaną, będą mogli przejechać nowym mostem nad budowanym kanałem żeglugowym. Otwarcie ma nastąpić w przedostatnim tygodniu tego miesiąca.
W Nowym Świecie koło Kątów Rybackich na Mierzei Wiślanej trwa budowa kanału żeglugowego łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślaną.
Prace trwają na całej szerokości Mierzei zarówno od strony morza, jak i od Zalewu. Wbrew obawom budowa nie utrudnia jednak ruchu samochodowego drogą wojewódzką 501 łączącej Stegnę z Krynicą Morską. Jadący wzdłuż Mierzei mieszkańcy i turyści, którzy już pojawiają się w nadmorskich miejscowościach, cały czas korzystają z drogi 501.
Już niedługo ruch samochodów w Nowym Świecie zostanie przełożony na jeden z dwóch mostów. Jak zapowiedział Urząd Morski w Gdyni, most południowy lada moment będzie gotowy do użytku. Obecnie trwają jego testy i próbne obciążenia. Większość robót konstrukcyjnych wykonano także przy moście północnym.
Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska poinformowała, że planowane jest, by samochody wjechały po raz pierwszy na most południowy w przedostatni tydzień czerwca. Od tego momentu kierowcy przejeżdżający przez nowy most będą mieli sposobność zobaczyć z bliska postęp prac przy budowie kanału żeglugowego.
Docelowo nad kanałem żeglugowym będą dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie. Dzięki tym obiektom kierowcy nie będą stać w korkach, czekając, aż przez kanał żeglugowy przepłynie statek.
Umowa na drugi etap
W kwietniu br. w Elblągu podpisano umowę na drugi etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Prace wykona Budimex za około 574 mln zł, a inwestycja ma być zakończona za 24 miesiące.
Kontrakt obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m, w zakresie obudowy brzegów, wykonanie kotew gruntowych o łącznej długości 202 000 mb, wykonanie umocnienia brzegów za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km. Zaplanowano też wykonanie umocnienia brzegów za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości 1,7 km, budowę mostu obrotowego na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo, około 650 m od istniejącego mostu pontonowego.
Z nowej drogi wodnej będą mogły korzystać jednostki jednokadłubowe o nasypujących parametrach: 100 m długości, 20 m szerokości, 4,5 m zanurzenia, a także 180 m długości dla zestawu pchacz plus dwie barki, przy tej samej maksymalnej szerokości i zanurzeniu.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24