Budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną postępuje. Trwają rozruchy urządzeń i instalacji obiektów kubaturowych na terenie inwestycji. Jednym z najważniejszych z nich jest Kapitanat Portu Nowy Świat - poinformował inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni.
Urząd Morski w Gdyni wskazał, że do tego, aby ruch statków był możliwy i jednocześnie nie ograniczał ruchu samochodowego, niezbędne jest wybudowanie m.in. kanału żeglugowego ze śluzą, mostów obrotowych i przestrzeni, z której tym wszystkim będzie można zarządzać, czyli kapitanatu.
"W kompetencjach Kapitanatu Portu Nowy Świat będą generalny nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową oraz kontrola nad przeprawą śluzową. Dodatkowymi specyficznymi zadaniami będzie obsługa bram śluzy, mostów obrotowych i regulacja ruchu kołowego w obrębie kapitanatu i przeprawy śluzowej" - wyjaśnił, cytowany w komunikacie, Paweł Perkowski, koordynator ds. Kapitanatu Nowy Świat z Urzędu Morskiego w Gdyni.
W kapitanacie mają pracować kapitan, jego zastępca, oficerowie inspekcyjni, oficerowie kierujący ruchem portowym i bosmani. Urząd przekazał, że rekrutacja na oficerów i bosmanów do pracy już trwa.
Kanał na Mierzei Wiślanej. Budowa
Inwestor przekazał, że sporo dzieje się także w innych obszarach. "Obecnie na ukończeniu mamy roboty od mostu południowego do Zalewu Wiślanego. Wykonane są oczepy żelbetowe, droga techniczna wraz z nawierzchnią z kostki. Kończymy montowanie elementów wyposażenia hydrotechnicznego" - przekazał Wojciech Deputat, kierownik robót drogowych z konsorcjum NDI/Besix.
Poza tym od strony zachodniej zakończono prace związane z wykonaniem narzutu kamiennego, a od strony wschodniej tego typu prace są już na ukończeniu.
Dodatkowo Urząd Morski w Gdyni poinformował, że w pobliżu budowanego przekopu przez Mierzeję Wiślaną zostanie rozmieszczonych 57 budek dla ptaków i 100 budek dla nietoperzy. W najwęższym miejscu kanału żeglugowego zostały zlokalizowane cztery pochylnie, tworzące dwa niezależne przejścia dla zwierząt.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji, ma zakończyć się w 2022 roku. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów.
Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I" jest konsorcjum NDI/Besix. Trwają również prace na drugiej części, obejmującej obudowę brzegów rzeki Elbląg i budowę mostu obrotowego w Nowakowie. Ich wykonawcą jest Budimex. Natomiast w zakresie trzeciej części, scalającej całą inwestycję, a mianowicie pogłębienia toru wodnego na Zalewie Wiślanym, trwa postępowanie przetargowe.
Inwestorem całości jest Urząd Morski w Gdyni.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe NDI/BESIX