W drugiej połowie grudnia na trasę z Moskwy do Berlina wyjadą nowe pociągi - poinformowały Rosyjskie Koleje Żelazne (RŻD). Tabor wyprodukowała hiszpańska firma, która wyposażyła go w system automatycznej zmiany rozstawu kół. Pasażerowie z Warszawy będą mieli możliwość podróży do niemieckiej i rosyjskiej stolicy.
Pierwszy pociąg "Jerzyk" wyruszy 17 grudnia z moskiewskiego dworca kurskiego. Jak podkreśla w komunikacie RŻD dzięki temu rozwiązaniu zmniejszy się czas potrzebny na dopasowanie rozstawu szyn zestawu z obowiązującego w Rosji (1520 mm) do standardu europejskiego (1435 mm). Zmiana ta odbywać się będzie w Brześciu na Białorusi i - jak podały RŻD - potrwa 20 minut w porównaniu z dwoma godzinami potrzebnymi w starych taborach. Strona rosyjska zaznacza też, że jest to pierwszy pociąg pasażerski z takim systemem. Lokomotywy i wagony "Jerzyka" wyprodukowała hiszpańska firma Talgo. Jak podkreśla RŻD podróż ze stolicy Rosji do stolicy Niemiec potrwa 20 godz. i 14 minut. Poprzednio na pokonanie tej trasy starsze tabory potrzebowały 25 godz. i 56 min. Jak przekazuje rosyjska kolej pociągi będą jeździły z Moskwy do Berlina dwa razy w tygodniu. Po drodze będą zatrzymywać się w Smoleńsku, Orszy, Mińsku, Brześciu, Terespolu, Warszawie, Poznaniu, Rzepinie i Frankfurcie nad Odrą. Każdy zestaw będzie się składał z 20 wagonów.
Wachlarz możliwości
Pasażerowie będą mieć do dyspozycji wagony o różnym standardzie. Przewoźnik oferuje możliwość podróż pierwszą i drugą klasą, w przedziałach 4- i 6-osobowych czy sliperetką. Wagony będą różnić się standardem - w części z nich znajdują się przedziały VIP z łazienką. Zapewniono również ułatwienia dla osób niepełnosprawnych.
Ci, którzy chcą wybrać się już w pierwszą podróż z Warszawy do Berlina 18 grudnia kupią bilet za około 204,30 zł. Najdroższy bilet, zapewniający najwyższy standard, kosztuje około 1440,65 zł. Z kolei jadący ze stolicy Polski do Moskwy zapłacą od 577,35 zł do nawet 4025,46 zł. Bilety można zakupić za pośrednictwem strony Kolei Rosyjskich.
Ważna innowacja
Jak podaje na swej stronie portal Transport Szynowy hiszpańska firma Talgo skonstruowała pierwszą lokomotywą elektryczną, w której zastosowano system automatycznej zmiany zestawów kołowych w zakresie 1668 - 1435 mm. Tory o szerokości 1668 mm są wykorzystywane w Hiszpanii i Portugalii. Na początku lat 90. polscy inżynierowie stworzyli zestawy kołowe umożliwiające automatyczną zmianę rozstawu zestawów kołowych w wózkach wagonowych.
Wraca wielki projekt. Pociągi pojadą nawet 350 km/h?
Autor: tol, pmb/gry / Źródło: Rynek Kolejowy, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Talgo