Firma Bombardier Transportation Polska, specjalizująca się w rozwiązaniach dla transportu szynowego i lotniczego, zainwestowała ponad 250 mln zł w rozbudowę zakładu we Wrocławiu - poinformowało ministerstwo rozwoju w komunikacie. W nowej hali produkcyjnej będą powstawać nadwozia pociągów dużych prędkości dla niemieckich kolei Deutsche Bahn. Produkcja ma ruszyć na początku listopada. Dzięki inwestycji powstanie 100 nowych miejsc pracy i zatrudnienie zwiększy się do 800 etatów.
Jak poinformował resort nowa inwestycja we Wrocławiu zakłada nie tylko budowę nowej hali, ale przede wszystkim wiąże się z transferem do Polski najnowszych technologii, w tym spawania laserowego 3D, które do tej pory nie było stosowane w branży przemysłu kolejowego w Polsce. Inwestor planuje rozszerzać współpracę z polskimi partnerami i dostawcami.
Zaufanie inwestorów
- Cieszę się, że światowy lider w branży kolejowej i lotniczej rozszerza swoją działalność w Polsce. Rozbudowa fabryki Bombardiera we Wrocławiu, po LG Chem, Daimlerze i Toyocie, to kolejna duża inwestycja realizowana w ostatnim miesiącu na Dolnym Śląsku. Pokazuje, że Polska cieszy się zaufaniem inwestorów, a polski rząd jest dla nich wiarygodnym partnerem. To także jasny sygnał, że nasz kraj jest otwarty na innowacje w obszarze przemysłu. Ta inwestycja wpisuje się w nasz Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w obszarze reindustrializacji. Chcemy, aby przemysł był bardziej konkurencyjny i lepiej wykorzystywał innowacje, a tym samym stał się silnym filarem polskiej gospodarki - powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Bombardier Transportation Polska we Wrocławiu jest jedną z najstarszych fabryk taboru kolejowego w Europie i w Polsce. Dotychczas znana była przede wszystkim z produkcji nadwozi lokomotyw TRAXX, lokomotyw E464 dla Włoch oraz ciężkich lokomotyw towarowych przeznaczonych do eksploatacji w Szwecji. Do tej pory, w fabryce powstało m.in. ponad 16 000 ram wózków i blisko 2 400 nadwozi lokomotyw. Rok temu fabryka rozpoczęła produkcję nadwozi pociągów pasażerskich. We Wrocławiu realizowana jest część kontraktu dla Hamburga: produkcja i dostawa w latach 2016-2018 w sumie 180 nadwozi dla pociągów podmiejskich dla S-Bahn w Hamburgu. We wrocławskich zakładach Bombardiera produkowane są nadwozia do lokomotyw z rodziny TRAXX oraz lokomotyw z serii E464. Tu również powstają podzespoły do innych pojazdów szynowych produkowanych przez Bombardiera. Produkcja zakładu w Katowicach jest w większości ukierunkowana na rynek w Polsce. Produkcja fabryki wrocławskiej jest w całości przeznaczona na eksport.
Bombardier Transportation - część kanadyjskiego koncernu Bombardier - specjalizuje się w rozwiązaniach dla transportu szynowego. Produkuje m.in.: lokomotywy, wagony kolejowe oraz pociągi dla metra. Dostarcza również rozwiązania w zakresie sterowania ruchem kolejowym. Firma Bombardier jest największym inwestorem międzynarodowym w branży transportu szynowego w Polsce. Zatrudnia ponad 1500 osób w zakładach w Katowicach, Łodzi, Warszawie i we Wrocławiu.
Inne inwestycje
Rozbudowa fabryki Bombardiera to kolejna inwestycja realizowana w ostatnich miesiącach na Dolnym Śląsku. W październiku LG Chem ogłosił decyzję o rozpoczęciu budowy pierwszej w Europie fabryki, w której będą masowo produkowane baterie do samochodów elektrycznych. Inwestycja o wartości ponad 1,3 mld zł, powstanie w podwrocławskiej gminie Kobierzyce, a jej efektem będzie m. in. ponad 700 nowych miejsc pracy. Koncern Daimler wybuduje w Jaworze pierwszą w Polsce fabrykę silników Mercedesa. Minimalna wartość inwestycji przekroczy 2 mld zł. Zatrudnienie w nowym zakładzie u inwestora znajdzie kilkaset osób. Z kolei Toyota poinformowała, że w ciągu dwóch lat przeznaczy 650 mln zł na rozbudowę fabryki w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach, gdzie będą produkowane m.in. nowe silniki oraz przekładnie do napędów hybrydowych.
Autor: tol/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP/Maciej Kulczyński