Podwyżki opłat lotniskowych mają być niższe niż pierwotnie zakładano. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonał zmian w projekcie. Dokument w nowej wersji do środy, 17 listopada zostanie skierowany do Komisji Europejskiej - poinformowała TVN24 Biznes Karina Lisowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Wcześniej linie lotnicze ostrzegały, że podwyżki w pierwotnie proponowanym kształcie przełożą się na wzrost cen biletów lotniczych.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera dwie opłaty lotniskowe, związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa, czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku, oraz opłata trasowa pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego.
Podwyżki powyższych opłat zostały uwzględnione w projekcie "Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020–2024" (PSD RP3), który przygotował Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Opłaty lotniskowe - podwyżki
Pierwotna propozycja, którą zaprezentowano w sierpniu br., wzbudziła duże kontrowersje. Branża lotnicza wystosowała list otwarty zaadresowany do premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka w sprawie "drastycznej podwyżki opłat związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce, a w szczególności w polskich lotniskach regionalnych".
Prezes linii lotniczych Wizz Air Jozsef Varadi na początku października ostrzegał, że przez wzrost opłat za korzystanie z usługi żeglugi powietrznej średnie ceny biletów lotniczych mogą wzrosnąć o 30 procent. Z kolei Ryanair szacował, że ceny biletów lotniczych mogą wzrosnąć o około 2 euro, czyli równowartość ponad 9 złotych.
Odbudowa europejskiego rynku lotniczego
W połowie października br. Eurocontrol (Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej) opublikowała nowe prognozy dotyczące ruchu lotniczego, z których wynika, że ruch odbudowuje się szybciej niż zakładano jeszcze w maju.
Wiceminister infrastruktury Marcin Horała w opublikowanej kilka dni temu odpowiedzi na interpelację poselską wskazywał, że "wykonanie roku bieżącego w zakresie liczby operacji lotniczych oraz jednostek usługowych, zarówno w ramach nawigacji terminalowej oraz obszarowej, będzie znacznie wyższe niż wynikające z prognoz Eurocontrol z maja tego roku".
"W związku z tym pod koniec października br. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego otrzymał od Komisji Europejskiej, a następnie od ministra właściwego ds. transportu pisma zawierające prośbę o uwzględnienie tych danych w projekcie rewizji planu skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, tj. na lata 2020-2024 (PSD RP3), w tym o dokonanie ponownej rekalkulacji wysokości stawek opłat nawigacyjnych w poszczególnych latach objętych PSD RP3" - wyjaśniła w przesłanej nam odpowiedzi Karina Lisowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego "uwzględnił w projekcie rewizji PSD RP3 dane wynikające z najnowszej prognozy ruchu lotniczego". W efekcie ostatecznie podwyżki opłat lotniskowych mają być niższe niż pierwotnie zakładano.
Opłaty lotniskowe 2022 po zmianach
Zgodnie z nową propozycją wysokość stawek opłat nawigacyjnych w roku 2022 mają wzrosnąć:
- stawka opłaty trasowej – z 195,70 zł do 213,97 zł (pierwotnie planowano wzrost do 245,81 zł),
- stawka opłaty terminalowej w pierwszej strefie pobierania opłat (TNC EPWA) – z 343,08 zł do 450,75 zł (pierwotnie 524,58 zł),
- stawka opłaty terminalowej w drugiej strefie pobierania opłat (TNC OTHER) - z 791,12 zł do 1094,93 zł (pierwotnie 1347,76 zł).
Lisowska wskazała, że oznacza to, iż w stosunku do pierwotnego projektu rewizji PSD RP3, rekalkulacja planowanej wysokości stawek opłat nawigacyjnych przyczyniła się do ich zmniejszenia odpowiednio o 12,4 proc., 14,0 proc oraz 18,7 proc.
Rzeczniczka prasowa ULC zapowiedziała, że zaktualizowany projekt rewizji PSD RP3 do środy, 17 listopada br. zostanie przekazany do Komisji Europejskiej, celem weryfikacji i oceny pod kątem zgodności z prawem.
Planowana wysokość stawek opłat nawigacyjnych na rok 2022 ma wejść w życie 1 stycznia 2022 roku.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock