Marzymy o podróżach, domu, samochodzie, zdrowiu i dobrych relacjach z najbliższymi. Rzadziej o własnym rozwoju. Zaledwie 6 proc. z nas w ogóle nie marzy - wynika z raportu GfK Polonia.
Największy odsetek Polaków, aż 50 proc., marzy o podróżowaniu. 33 proc. z nas ma marzenia związane z posiadaniem (dom, samochód, itd.), 30 proc. marzy o dobrym zdrowiu dla siebie lub najbliższych, a 21 proc. ankietowanych chciałoby być bogatymi i nie mieć zmartwień finansowych.
Co jeszcze?
W dalszej kolejności są relacje z innymi ludźmi, o ich poprawie marzy co piąty badany (20 proc.). Marzenia związane z pracą ma 16 proc. respondentów, a 15 proc. po prostu chce być szczęśliwymi. Jedynie 5 proc. Polaków spontanicznie wymienia marzenia altruistyczne, jednak gdy zostali zapytani, czy zdarzyło im się marzyć o pokoju na świecie, wynalezieniu lekarstwa na nieuleczalną chorobę, czy nakarmieniu wszystkich cierpiących głód, okazało się że znakomita większość podziela tego typu marzenia (najczęściej były to kobiety). Marzeń nie ma, bądź nie zdecydowało się nimi podzielić w badaniu, zaledwie 6 proc. z ankietowanych. Najczęściej są to osoby powyżej 65 roku życia.
Brakuje pieniędzy i czasu
Co stoi na drodze w realizacji marzeń Polaków? Przede wszystkim pieniądze. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 73 proc. ankietowanych. Rzadziej wskazywane przyczyny to brak szczęścia, tak odpowiadał co trzeci ankietowany, brak czasu to bolączka 29 proc. badanych, niewystarczająca wiara w siebie to odpowiedź wskazana przez 27 proc. respondentów. 19 proc. twierdzi, że brakuje im determinacji lub konsekwencji w działaniu. Choć przygniatająca większość naszych rodaków posiada marzenia to niekoniecznie chętnie dzieli się nimi z innymi. Dwie trzecie badanych ma skryte marzenia, a 40 proc. boi się o nich rozmawiać, żeby nie zapeszyć. 49 proc. ankietowanych regularnie zwierza się ze swoich marzeń najbliższym, 42 proc. często rozmawia o nich ze znajomymi. Częściej kobiety (47 proc.) niż mężczyźni (36 proc.). Co trzeci Polak marzy coraz rzadziej. Dotyczy to przede wszystkim osób w wieku powyżej 65 roku życia.
Badanie GfK Polonia dla Radia ZET powstało we wrześniu 2016 roku metodą wywiadów online na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów.
To praca marzeń? Zobacz materiał TVN24 BiS:
Autor: msz/gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstok