Fałszywe faktury zalewają skrzynki pocztowe mailowe klientów. Hakerzy wysyłając dokumenty pochodzące rzekomo od operatorów telefonii komórkowej, a nawet Poczty Polskiej wyłudzają w ten sposób pieniądze. Zobacz, jak się przed tym obronić.
Fałszywe faktury i polecenia zapłaty to coraz powszechniejszy sposób wykorzystywany przez internetowych przestępców do wyłudzenia pieniędzy. Przed miesiącem pisaliśmy o nieprawdziwych wezwaniach do zapłaty od Centralnego Rejestru Radiokomunikacji i Telewizji, które na e-mail otrzymywali klienci Poczty Polskiej. Przed tygodniem na skrzynkach pocztowych wielu internautów pojawiły się e-maile zawierające fałszywą fakturę, która rzekomo pochodziła od firmy Orange. Historia powtórzyła się kilka dni temu, ale tym razem hakerzy powoływali się na innego operatora - firmę Play. Dokumenty we wszystkich przypadkach były podobne do oryginalnych i nieuważni internauci mogli dać się nabrać wysyłając pieniądze na konta w rajach podatkowych. Aby ustrzec się przed takim błędem warto zgłębić nasz poradnik.
Co zrobić, aby się nie nabrać? Zobacz nasz poradnik
1. Sprawdź nadawcę
Kiedy otrzymamy e-mail z rzekomą fakturą należy upewnić się, czy pochodzi od właściwego nadawcy. Można to sprawdzić wchodząc na stronę internetową danej firmy. W ostatnim przypadku rzekomych faktur od firmy Play dokumenty zostały rozesłane z podejrzanie wyglądających adresów. Wśród nich były m.in. akkas.satis@ys.renault.com.tr, a.esma@bilgiteknik.web.tr, inhester@kb10.info oraz info@intertekselvan.com. Tymczasem jedyny adres e-mail, z którego wysyłane są prawdzie faktury Play to awizo@mojefinanseplay.pl. Podobnie jest np. w przypadku firmy PGE, której klienci otrzymują e-miale z fakturą zawsze z adresu pge-efaktura@bluemedia.pl.
2. Numer klienta
Kiedy otrzymujemy fakturę drogą internetową zawsze warto sprawdzić nasz numer klienta. To ciąg cyfr przypisany tylko i wyłącznie nam, więc jeśli się nie zgadza, to możemy mieć podejrzenie, że dokument nie jest prawdziwy. Dlatego płacąc rachunki warto zatrzymać jedną starą fakturę w formie papierowej, którą w przypadku wątpliwości będziemy mogli porównać.
3. Kwota faktury Zwykle opłaty np. za internet, telefon, czy telewizję są takiej samej wysokości. Jeżeli kwota na otrzymanej przez nas fakturze się różni, to należy pilnie skontaktować się z firmą i wyjaśnić wątpliwości.
4. Format pliku Odbierając e-maila, który może zawierać fałszywą fakturę powinniśmy również zwrócić uwagę na format pliku, który zawiera dokument. Warto pamiętać, że większość firm wysyła dokumenty w pliku, który ma format PDF - a nie np. .ZIP, którego często używają hakerzy.
5. Nie pobieraj załącznika Jeżeli wydaje ci się, że otrzymana drogą internetową faktura jest podejrzana, czyli np. została wysłana z dziwnego adresu e-mail, bądź tytuł e-maila jest inny niż zwykle, to pobieraj dołączonego do wiadomości załącznika. Całkiem możliwe, że zawiera on niebezpieczny wirus, który po ściągnięciu pliku zainstaluje się na twoim komputerze.
Jak obronić się przed cyberatakiem? Zobacz materiał wideo:
Autor: msz/gry / Źródło: tvn24bis.pl,
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock