Dystans na pokładzie samolotu. LOT podał wytyczne dla pasażerów

TVN24 Biznes | Z kraju

Autor:
mb
Źródło:
TVN24 Biznes
Mikosz: branża lotnicza jest w stanie śmierci klinicznejTVN24
wideo 2/4
TVN24Mikosz: branża lotnicza jest w stanie śmierci klinicznej

Zajmowanie miejsc zgodnie z planem szachownicy oraz obowiązek noszenia maseczki przez cały czas lotu. To tylko niektóre środki ostrożności, które wprowadzają Polskie Linie Lotnicze LOT. Od początku czerwca przewoźnik wznowi rejsy krajowe.

Od 1 czerwca podróżni będą mogli polecieć między innymi z Warszawy do Gdańska, Krakowa i Poznania. W związku z tym narodowy przewoźnik przygotował wytyczne dla pasażerów.

"Pilotażowy etap naszego planu wznawiania połączeń lotniczych, zaplanowany wstępnie na dwa pierwsze tygodnie czerwca, obejmuje tylko rejsy krajowe do miast o stabilnej sytuacji epidemicznej. Każdy z lotów będzie realizowany w oparciu o szereg procedur bezpieczeństwa, obejmujących zarówno odprawę na lotnisku, jak i czas spędzony na pokładach naszych samolotów" - podkreślił LOT.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO

LOT wprowadza środki ostrożności

Pasażerowie udający się w podróż samolotami LOT-u będą zobowiązani do zakrywania ust i nosa za pomocą maseczki przez cały czas lotu. Przed wejściem na pokład pasażerowie zostaną także poddani bezdotykowemu pomiarowi temperatury. "Ze względu na bezpieczeństwo pozostałych uczestników rejsu, wynik przekraczający 38 stopni Celsjusza może stać się podstawą do odmowy wejścia na pokład samolotu" - podkreślił LOT.

Jednocześnie przewoźnik zapewnił, że samoloty LOT-u są wyposażone w filtry typu HEPA (High Efficiency Particulate-Air), "które usuwają 99,9 procent bakterii i wirusów unoszących się w powietrzu". Spółka podała także, że pokład, schowki ponad siedzeniami oraz luki bagażowe dezynfekowane są regularnie za pomocą specjalnych środków biobójczych.

Pracownicy obsługi naziemnej oraz załogi pokładowe obsługujące podczas lotu, zostaną wyposażeni w maseczki, rękawiczki oraz okulary ochronne. W ramach serwisu pokładowego wprowadzono zasadę ograniczającą bezpośrednie interakcje pasażerów z obsługą. "Wydawane produkty dostępne będą tylko w jednorazowych opakowaniach, bez serwisu kawy i herbaty, prasy oraz sprzedaży w ramach Sky baru" - czytamy. 

LOT poinformował, że w celu zminimalizowania kontaktu oraz usprawnienia wejścia do samolotu, pasażerowie otrzymają możliwość przewozu jednej sztuki bagażu podręcznego w wymiarach 55 cm/40 cm/23 cm i zwiększonej wadze do 10 kilogramów. Przez jedną sztukę bagażu przewoźnik rozumie plecak, torebkę, laptop lub reklamówkę z zakupami. Dodatkowy bagaż umieszczony zostanie w luku bagażowym.

Ponadto w ramach pilotażowego etapu wznawiania rejsów, na pokładach wprowadzona zostanie zasada dystansu przestrzennego. Dla zachowania odpowiednich odległości pasażerowie będą zajmowali miejsca zgodnie z planem szachownicy. Wyjątek dotyczy jedynie rodzin oraz opiekunów dzieci, którzy zgłoszą chęć zajęcia sąsiadujących foteli.

Narodowy przewoźnik wskazał, że procedury zaproponowane w ramach pierwszego etapu wznawiania lotów, mają charakter pilotażowy. "Obok zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom i załogom pokładowym, pozwolą nam także na sprawdzenie w praktyce skuteczności i wyzwań operacyjnych podjętych działań" - podkreśliła spółka.

Zasady bezpieczeństwa na lotniskach

Narodowy przewoźnik poinformował, że na bieżąco współpracuje z Zarządem Polskich Portów Lotniczych, Głównym Inspektoratem Sanitarnym oraz dyrekcją lotnisk krajowych w celu wypracowania spójnych procedur bezpieczeństwa dla wznawianych lotów.

"Planowane zmiany na lotniskach obejmują m.in. kontrole kamerami termowizyjnymi pasażerów wchodzących do terminali, odizolowanie pasażerów przylatujących i wylatujących, space distacing w gate'ach oraz podczas boardingu, ograniczenie dostępnej infrastruktury (sklepów, saloników VIP), dostęp do środków antybakteryjnych i płatnych maszyn vendingowych z maseczkami ochronnymi czy obowiązek zakrywania ust i nosa, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia br." - czytamy.

W ramach ograniczania kontaktu pasażerów z obsługą lotniska, LOT pracuje także nad zastąpieniem dotychczasowych procedur mechanizmami samoobsługowymi między innymi odprawą online oraz samodzielnym boardingiem za pomocą automatycznych bramek. Jak wskazano, szczegółowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące na lotniskach zostaną przedstawione pasażerom do 25 maja.

Najwięksi przewoźnicy

Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że irlandzki Ryanair pozostaje największą linią lotniczą w Polsce. Przewoźnik obsłużył w polskich portach lotniczych w krajowym i międzynarodowym ruchu w ubiegłym roku blisko 12 milionów pasażerów, co stanowiło wzrost o 402 tysięcy pasażerów rok do roku.

Na drugim miejscu sklasyfikowano Polskie Linie Lotnicze LOT - około 11,8 miliona pasażerów. Narodowy przewoźnik rósł jednak najszybciej. LOT przewiózł ponad 1,4 miliona pasażerów więcej niż rok wcześniej.

Na trzecim miejscu znalazł się węgierski Wizz Air - niecałe 9,5 miliona pasażerów, po wzroście o ponad 760 tysięcy pasażerów. Pierwszą piątkę zamknęły niemiecka Lufthansa - 2,3 miliona pasażerów oraz easyJet - nieco ponad 1 milion pasażerów.

Autor:mb

Źródło: TVN24 Biznes

Źródło zdjęcia głównego: EPA/MARTIN DIVISEK