Niemiecki rząd jest bliski zawarcia porozumienia z Lufthansą w sprawie pakietu ratunkowego dla linii lotniczych - powiedziała w środę kanclerz Angela Merkel. Pomoc ma wynieść 9 miliardów euro.
Wcześniej w środę niemiecki tygodnik "Der Spiegel" podał, że rząd uzgodnił szczegóły planu ratunkowego dla Lufthansy, a odpowiedzialni za niego ministrowie udali się do Frankfurtu, by sfinalizować umowę. Flagowy niemiecki przewoźnik popadł w poważne kłopoty finansowe w związku z pandemią COVID-19.
Zarówno ministerstwo finansów, resort gospodarki, jak i rzecznik Lufthansy odmówili skomentowania informacji podanej przez tygodnik.
- Decyzja oczekiwana jest wkrótce, ale nie mogę podać szczegółów toczących się rozmów - oznajmiła Merkel.
Pomoc dla Lufthansy
7 maja Lufthansa poinformowała, że prowadzi negocjacje na temat pakietu ratunkowego wartego 9 miliardów euro, na który składać miałyby się gwarantowane pożyczki, podniesienie kapitału, co dałoby rządowi około 25 procent udziałów w firmie.
Pod koniec kwietnia związek zawodowy pilotów Stowarzyszenia Cockpit (VC) ogłosił, że piloci Lufthansy zgodzą się na czasowe obniżenie zarobków, jeśli przewoźnik nie ogłosi upadłości.
Lufthansa oceniała wtedy, że alternatywą byłoby skorzystanie z pomocy kapitałowej państwa, ale zarząd linii obawiał się wówczas, że politycy uzyskaliby w ten sposób możliwość wywierania bezpośredniego wpływu działalność firmy.
Jednak prognozy dotyczące rynku połączeń lotniczych są nadal niepokojące i wygląda na to, że liczba pasażerów lotów pozostanie bardzo ograniczona nawet po opanowaniu pandemii COVID-19 - wskazała Agencja Reutera.
AFP podaje, że negocjacje z Lufthansą doprowadzą zapewne do częściowej nacjonalizacji firmy.
Ponad 2 miliony pasażerów
Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że Lufthansa obsłużyła w polskich portach lotniczych w krajowym i międzynarodowym ruchu w ubiegłym roku 2,3 miliona pasażerów. To czwarty najwyższy wynik spośród wszystkich przewoźników obecnych w naszym kraju.
Największą linią lotniczą w Polsce jest irlandzki Ryanair. Przewoźnik obsłużył w ubiegłym roku blisko 12 milionów pasażerów, co stanowiło wzrost o 402 tysiące pasażerów rok do roku. Na drugim miejscu sklasyfikowano Polskie Linie Lotnicze LOT - około 11,8 miliona pasażerów. Narodowy przewoźnik rósł jednak najszybciej. LOT przewiózł ponad 1,4 miliona pasażerów więcej niż rok wcześniej.
Na trzecim miejscu znalazł się węgierski Wizz Air - niecałe 9,5 miliona pasażerów, po wzroście o ponad 760 tysięcy pasażerów. Pierwszą piątkę zamknął EasyJet - nieco ponad 1 milion pasażerów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock