Kryzys w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej trwa. Kolejne rozmowy z kontrolerami zaplanowano na poniedziałek o godzinie 14.00. To ostatni dzwonek na porozumienie, ponieważ z końcem kwietnia z pracy ma odejść 136 kontrolerów. Stanowi to duże zagrożenie dla lotów zaplanowanych w czasie majówki oraz w późniejszym terminie.
Lotnisko Chopina w Warszawie, ale też inne krajowe porty mierzą się z opóźnieniami w ostatnich dniach z powodu konfliktu w PAŻP. W poniedziałek o poranku niektóre samoloty wyleciały ze stołecznego portu około 20 minut później niż planowano. Tak było w przypadku rejsów m.in. do Malmo, Tel Awiwu, Amsterdamu oraz Paryża. Opóźnione były też przyloty np. z Erywania oraz Tbilisi.
Kolejne rozmowy w PAŻP
W niedzielę odbyła się kolejna tura rozmów kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZK RL).
Jak poinformowano we wspólnym komunikacie, strony prowadziły rozmowy nad uwagami oraz stanowiskiem PAŻP do projektu zmian do Regulaminu Wynagradzania. "Pracodawca przedstawił wyliczenia i symulacje dla przykładowych kilku stanowisk operacyjnych, obrazujące koszty wynikające z zaproponowanych przez Stronę społeczną zmian do Regulaminu Wynagradzania. Pracodawca zaproponował kwotę globalną możliwą do przeznaczenia na fundusz wynagrodzeń" - czytamy.
Ponadto zapowiedziano kontynuację rozmów dotyczących Regulaminu Pracy, Kodeksu Etyki oraz Regulaminu w zakresie rozwoju, szkolenia i wsparcia dla pracowników PAŻP zatrudnionych na stanowisku Kontrolera Ruchu Lotniczego i Informatora FIS.
Jak poinformowano w komunikacie, kolejne spotkanie odbędzie się w poniedziałek o godzinie 14.00. Wcześniej o tej sprawie ma również dyskutować sejmowa podkomisja ds. transportu lotniczego, która ma się zebrać w poniedziałek o godzinie 10.00.
Coraz mniej czasu na porozumienie
Anna Garwolińska poinformowała na Twitterze po niedzielnych rozmowach o niewielkim przełomie. "Wreszcie dostaliśmy coś na piśmie" - napisała przedstawicielka związkowców.
To ostatni dzwonek na osiągnięcie porozumienia, bo z końcem kwietnia poza PAŻP-em ma się znaleźć kolejnych 136 kontrolerów. Wcześniej, czyli 31 marca odeszło ich 44. To oznacza, że z 216 kontrolerów obszaru i zbliżania w warszawskim porcie mogło zostać zaledwie 36, czyli co szósty.
Innymi słowy 30 kwietnia odejść może odejść prawie 84 procent kontrolerów obszaru i zbliżania z Warszawy. W skali kraju to 30 procent personelu, bo PAŻP zatrudnia w całej Polsce około 600 kontrolerów.
Masowe odejścia z PAŻP to efekt konfliktu części kontrolerów ze zdymisjonowanym 30 marca prezesem agencji Januszem Janiszewskim, który w listopadzie 2021 roku zaostrzył spór wprowadzając nowy regulamin wynagrodzeń. Od listopada kontrolerzy otrzymywali tzw. porozumienia zmieniające z nowymi warunkami płacy.
Zagrożone loty z i do Polski
Premier Mateusz Morawiecki mówił w sobotę, że nadal liczy na kompromis między PAŻP-em a kontrolerami. Jednocześnie przyznał, że są gotowe plany rezerwowe, jeśli nie dojdzie do porozumienia.
- Te plany mają przede wszystkim zabezpieczyć loty nad terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jak największą liczbę lotów, tak żeby jak najmniej przede wszystkim te najbardziej dzisiaj żywotnie istotne interesy ucierpiały, czyli pomoc wojskowa, ruch związany z pomocą humanitarną, ale oczywiście liczne cele cywilne postaramy się również zabezpieczyć - zapewnił Morawiecki. Jak stwierdził, "jest to swego rodzaju kaskada działań".
Według Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) "jeśli nie będzie porozumienia PAŻP z kontrolerami, to 1 maja polski Urząd Lotnictwa Cywilnego wprowadzi program anulowania lotów, by znacząco zmniejszyć liczbę lotów w polskiej przestrzeni powietrznej". "Rozpoczęła się dyskusja, jak wprowadzić ten program" - poinformowano w piątkowym komunikacie.
W oświadczeniu poinformowano także, iż przewiduje się, że w przypadku braku porozumienia będzie wystarczająco dużo kontrolerów, by dwa lotniska: w Warszawie i Modlinie mogły pracować przez 7,5 godziny - od 9.30 do 17.00, z możliwością przyjęcia 170 lotów (ze 510 planowanych).
Kryzys w PAŻP
Kryzys w PAŻP zaczął się dwa lata temu po wprowadzeniu na szerszą skalę tzw. trybu pojedynczego kontrolera (SPO - Single Person Operations). W tvn24.pl i na antenie TVN24 alarmujemy o tym, jak ten tryb może wpływać na bezpieczeństwo na polskim niebie: - w lutym 2021 roku informowaliśmy o incydencie na Lotnisku Chopina - kontroler przez dwie minuty nie odpowiadał na pytania pilota podchodzącego do lądowania oraz o tym, że system SPO był wprowadzony bez koniecznych szkoleń; - również w lutym 2021 roku pisaliśmy o pracującym w trybie SPO kontrolerze w Katowicach, który wydał pozwolenie na lądowanie, mimo że na pasie pracowała ekipa remontowa; - w marcu 2021 roku opublikowaliśmy informację o pracowniku PAŻP, który zasnął na dyżurze i przez dziewięć minut nie odpowiadał na wezwanie pilota, godzinę później zasnął jeszcze raz; - również w marcu 2021 roku opisaliśmy sprawę związkowców z PAŻP, którzy alarmowali o zagrożeniu dla bezpieczeństwa i zostali dyscyplinarnie zwolnieni z pracy; - w maju 2021 roku zajmowaliśmy się sprawą pijanego kontrolera, który uciekł z wieży, po zatrzymaniu przez policję okazało się, że miał w organizmie dwa promile alkoholu; - w czerwcu 2021 roku pisaliśmy o apelu szefa ULC do ministra infrastruktury o działanie "ze względu na bezpieczeństwo operacji lotniczych"; - w grudniu 2021 roku informowaliśmy o zdarzeniu na lotnisku w Krakowie, gdzie kontroler ratował nieprzytomnego kolegę, ale nie wstrzymano ruchu na lotnisku i w trakcie akcji ratunkowej wystartował samolot z premierem na pokładzie; - w styczniu 2022 roku opisaliśmy list pracowników PAŻP do premiera Mateusza Morawieckiego, w którym pytali oni szefa rządu, "czy musi dojść do katastrofy"; - w marcu 2022 roku opublikowaliśmy informację o początku masowych odejść z PAŻP; - w kwietniu 2022 roku przedstawiliśmy zarzuty stawiane PAŻP przez Najwyższą Izbę Kontroli, która potwierdziła nasze wcześniejsze ustalenia dotyczące wprowadzenia systemu SPO.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Grand Warszawski / Shutterstock.com