Lotnisko Katowice deklaruje gotowość do wznowienia ruchu pasażerskiego od 1 czerwca. Port wprowadził nowe zasady bezpieczeństwa, które obejmują między innymi zminimalizowanie liczby osób w terminalach. Umieszczono też szereg piktogramów i grafik dotyczących utrzymywania dystansu.
Wznowienie krajowych lotów pasażerskich od 1 czerwca zapowiedziały Polskie Linie Lotnicze LOT. Podróżni będą mogli polecieć między innymi z Warszawy do Gdańska, Krakowa i Poznania. Na tej liście nie ma jednak portu Katowice-Pyrzowice.
Z systemu sprzedażowego wynika, że narodowy przewoźnik zamierza uruchomić połączenia krajowe między Katowicami i Warszawą 15 czerwca.
Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport zaznaczył jednak, że lotnisko jest przygotowane do wznowienia obsługi ruchu pasażerskiego od początku czerwca na bazie wytycznych Agencji Unii Europejskiej do spraw Bezpieczeństwa Lotniczego (European Union Aviation Safety Agency – EASA) oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Obecnie cały czas w porcie odbywa się ruch cargo, obsługiwane są też loty związane z serwisowaniem samolotów.
Zasady bezpieczeństwa
Oznacza to między innymi zminimalizowanie liczby osób w terminalach pasażerskich. Będą mogli do nich wejść tylko odlatujący pasażerowie, pracownicy lotniska i załogi linii lotniczych. Ponadto osobom odlatującym z Katowic będzie mierzona temperatura ciała kamerami termowizyjnymi. Najprawdopodobniej nie będzie mierzona temperatura osób przylatujących. W terminalu umieszczono już szereg piktogramów i grafik dotyczących utrzymywania dystansu. Odpowiednio kierują też one pasażerów do stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa i dalej - do boardingu. Pasażerowie będą poruszali się jednokierunkowo, bez możliwości mijania się. Obsłudze zapewniono przesłony. Odloty będą odbywały się tylko z najstarszego terminalu A. Nowszy i większy terminal B jest rozbudowywany. Przygotowany zapasowo został terminal D, w obiektach po terminalu cargo, jednak na razie nie będzie on najprawdopodobniej uruchamiany. Boarding będzie odbywał się strefowo – bez kolejek i tłoczenia się pasażerów przed bramką. Jeżeli do samolotu pasażerowie będą dowożeni autobusami, zachowane zostaną związane z tym ograniczenia. Do jednego samolotu zamiast dwóch czy trzech autobusów, jak dotąd, może więc podjeżdżać pięć lub sześć. W trakcie podróży lotniczej, czyli od wejścia na lotnisko, w samolocie, do wyjścia z lotniska, utrzymany zostanie obowiązek używania maseczek lub przyłbic. Przed wejściem do terminalu będzie można kupić maseczkę w automacie. Dostępne będą automatyczne dystrybutory ze środkiem odkażającym. W samolotach należy spodziewać się między innymi zamkniętych toalet oraz obowiązku wypełnienia karty lokalizacyjnej. Karty będzie zbierała obsługa samolotu przed lądowaniem, a następnie będą one przekazywane lotnisku, skąd trafią do sanepidu.
Po wylądowaniu w hali przylotów również trzeba będzie utrzymywać dystans. Obowiązywać ma zasada, że bezpośrednio po odbiorze bagażu rejestrowanego pasażerowie powinni opuścić terminal.
Loty krajowe
W związku z pandemią COVID-19 od połowy marca w Polsce wprowadzony został zakaz międzynarodowych i krajowych lotniczych połączeń pasażerskich. Rozporządzenie Rady Ministrów z 21 maja przedłużyło zakaz w międzynarodowym ruchu lotniczym do 6 czerwca, a w odniesieniu do lotów krajowych do 31 maja.
Nie ma dotąd decyzji w sprawie przywrócenia połączeń międzynarodowych.
Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że port Katowice-Pyrzowice obsłużył w ubiegłym roku 4,8 miliona pasażerów. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych. Kryzys branży lotniczej, wywołany pandemią, wymusił konieczność weryfikacji prognoz. Obecnie władze Lotniska Katowice spodziewają się, że w tym roku z tamtejszej siatki połączeń skorzysta o ponad połowę mniej podróżnych niż w 2019 roku.
Największym portem w Polsce jest Lotnisko Chopina, które w ubiegłym roku obsłużyło 18,8 miliona pasażerów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock