Polska Rada Centrów Handlowych popiera wprowadzenie normy prawnej, która pozwoli nie obsłużyć klientów nieposiadających masek ochronnych na terenie lokali w centrach handlowych - czytamy w oświadczeniu. Jak wskazano, konieczność uzupełnienia przepisów "wynika z troski o bezpieczeństwo".
Polska Rada Centrów Handlowych w oświadczeniu wydanym w piątek poparła inicjatywę Ministerstwa Zdrowia dotyczącą konieczności pilnego doprecyzowania zapisów rozporządzenia Rady Ministrów z 19 czerwca br. - W trybie pilnym chcemy doprecyzować przepisy, między innymi tak, by właściciele sklepów mogli odmówić obsługi klientów, którzy nie przestrzegają obowiązku zasłaniania nosa i ust - powiedział rzecznik Ministerstwa Zdrowia Wojciech Andrusiewicz.
PRCH podkreśliła, że "właściciele i zarządzający centrami handlowymi, pracownicy lokali handlowych znajdujących się w galeriach handlowych, a przede wszystkim klienci muszą mieć pewność, że zasady bezpieczeństwa są przestrzegane".
Koronawirus a sklepy
Rada rekomenduje, by sformułować przepisy tak, aby umożliwiały prawo do odmowy obsługi klienta bez maski lub przyłbicy, jak również prawo do niewpuszczania takich osób na teren lokalu znajdującego się w centrum handlowym. "W przypadku, kiedy klient odmówi przestrzegania regulacji, nieodzowna jest pomoc właściwych organów kontroli, w szczególności Straży Miejskiej i Policji" - dodano.
Według PRCH "zakupy w obiektach handlowo-usługowych są i będą bezpieczne, jeśli wszyscy będą respektować obowiązujące regulacje". "Konieczność uzupełnienia zapisów ustawy i rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia wynika z troski o bezpieczeństwo wszystkich klientów i pracowników obiektów handlowych" - podkreślono.
Rada zwróciła uwagę, że centra handlowe od początku epidemii aktywnie włączyły się w działania, które zwiększają bezpieczeństwo klientów i personelu. Jednak - jak zaznaczono w oświadczeniu - "w przypadku egzekwowania przepisów aktualnie obowiązującego rozporządzenia regulującego zasady przebywania w miejscach publicznych, a w szczególności w obiektach handlowych, właściciele, zarządcy i najemcy centrów handlowych nie mają żadnych uprawnień do wyciągania konsekwencji wobec klientów lekceważących zasady bezpieczeństwa epidemicznego".
"Nie istnieją podstawy prawne np. do niewpuszczenia na teren sklepu, czy odmowy obsługi klienta, który nie posiada zakrytych ust i nosa" - wskazano.
Źródło: TVN24 Biznes