Polscy studenci zajęli drugie miejsce w globalnym konkursie Open Data Addathon zorganizowanym przez Abu Dhabi Digital Authorities - poinformował Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej (WEiTI PW). Studenci stworzyli projekt programu do przeorganizowania całego systemu transportu publicznego w Abu Zabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
W ramach konkursu Open Data Addathon międzynarodowe zespoły złożone ze studentów, naukowców czy przedstawicieli firm sektora informatycznego, na podstawie udostępnionych 2500 zbiorów danych, musiały zaproponować innowacyjne rozwiązanie dla metropolii przyszłości. "Szczególnie mile widziane były pomysły, które mogą rozwiązać choć jeden z kluczowych problemów dzisiejszych miast: nadmierny poziom zanieczyszczeń, niezawodność dostaw energii, efektywność transportu czy szeroko pojęte bezpieczeństwo" - czytamy w komunikacie.
Uczestnicy zmagań informatycznych mieli dwa tygodnie "na przekształcenie otrzymanych informacji w użyteczne dane wyjściowe, zdefiniowanie problemu, zaprojektowanie rozwiązania oraz przedstawienie prototypu rozwiązania".
Studenci z Międzywydziałowego Koła Naukowego Politechniki Warszawskiej Smart City, Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych PW oraz Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych Data Science Club zajęli drugie miejsce w tym konkursie.
Aplikacja polskich studentów
Studenci zaprojektowali aplikację, która pozwala na optymalizację rozkładu przystanków komunikacji miejskiej tak, aby skrócić czas przejazdu transportem publicznym pomiędzy najważniejszymi punktami Abu Zabi. Według WEiTI PW, rozwiązanie można zastosować również w innych miejscach świata.
"Po rozmowach z mieszkańcami Abu Zabi inaczej spojrzeliśmy na analizowane dane. Zauważyliśmy, że większość osób w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wybiera samochód do nawet krótkich podróży. Zaczęliśmy się zastanawiać – co właściwie jest tego przyczyną. Wszystko wskazywało na to, że za aktualny stan rzeczy odpowiada niedopasowana do rzeczywistych potrzeb komunikacja publiczna" - wyjaśniła, cytowana w komunikacie, Aleksandra Jamróz, członkini zwycięskiego zespołu i studentka drugiego roku Informatyki na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych PW. Dlatego też - jak dodała - studenci postanowili zaproponować rozwiązanie poprawiające funkcjonowanie transportu zbiorowego. "Przearanżowaliśmy więc obecny system linii autobusowych i umiejscowienie poszczególnych przystanków tak, aby z wybranego punktu A do punktu B można było dojeżdżać szybciej, niż obecnie" - wskazała Jamróz.
Zespół studentów w składzie: Stanisław Raczkiewicz, Paweł Saniewski, Adam Miśkiewicz, Michał Kaza, Maciej Grzelczyk, Igor Nowacki i Ola Jamróz stworzył projekt aplikacji, łączącej dwie funkcjonalności. Pierwszą – w postaci programu podpowiadającemu użytkownikowi, jaki środek transportu bardziej opłaca się wybrać na określonej trasie. Jak wyjaśniono, po wpisaniu adresu początkowego oraz końcowego system automatycznie porównuje czas i koszt przejazdu taksówką i komunikacją miejską. Drugą – proponującą nowe umiejscowienie przystanków. Propozycja powstała na podstawie dostępnych parametrów, takich jak: obecny rozkład przystanków, rozmieszczenie atrakcji turystycznych, częstotliwość wykorzystania konkretnych przystanków, odległości między nimi.
Zaproponowane przez nich rozwiązanie daje też możliwość zakupu biletu na autobus oraz zamówienia taksówki bezpośrednio z poziomu aplikacji.
W komunikacie podkreślono, że aplikacja miałaby doprowadzić nie tylko do zwiększenia efektywności funkcjonowania transportu zbiorowego w nowoczesnej metropolii, ale także poprawić wygodę mieszkańców. Ponadto zmniejszyć ruch samochodów, a więc ograniczyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock