Opływowe kształty zdradzał jeszcze przed wielkim odsłonięciem. Gdy płachta już poszła w górę, a na końcu wyłonił się potężny spolier to wiadomo było, że nie mamy do czynienia z zabawką, a czymś naprawdę szybkim. Kilkudziesięciu studentów przez prawie rok pracowało w pocie czoła, by zaprezentować bolid PM07, stworzony w niełatwym pandemicznym czasie. Materiał Michała Murawińskiego z TVN Turbo.
- Trudno było skoordynować pracę online i pracę w warsztacie, jak i znaleźć czas pomiędzy tymi wszystkim zajęciami na studiach – mówiła studenta Politechniki Poznańskiej Ewa Szczygieł.
Przyznała, że studenci nie mają wiele wolnego czasu. – Czasami starami się mieć też życie towarzyskie, mimo że taki projekt jest wielkim poświęceniem – powiedziała.
Supersamochód stworzony przez studentów
Silnik bolidu jest umieszczony z tyłu i ma moc około 80 kW, ograniczoną regulaminem Formuły Student - inżynierskiego konkursu, w którym startują najlepsze uczelnie techniczne z całego świata. Generuje 220 Nm, rozkręca się mniej więcej do 8 tysięcy obrotów i został zbadany na hamowni. Dzięki użyciu między innymi Kevlaru, czy stopów aluminiowych pojazd ma maksymalnie obniżoną masę, a ta jest wrogiem przyspieszenia, na którym najbardziej zależało studentom. Konstrukcja waży jedynie 175 kilogramów.
- Jesteśmy jedynym aktualnie zespołem w Polsce, który zbudował pełny monocoque ( z franc. nadwozie samonośne - red.) wykonany z włókna węglowego, zazwyczaj inne zespoły robią to w sposób hybrydowy – łączą to z ramą przestrzenną, stalową lub z innymi komponentami – powiedział Mateusz Matusiak z Politechniki Poznańskiej.
By zwiększyć możliwości popularnej wyścigówki zainstalowano w niej specjalny pakiet aerodynamiczny i opony o obniżonym profilu. Charakteryzuje się wysoką sztywnością skrętną. Na razie nie można było zobaczyć jej w ruchu, ale osiągi ma mieć imponujące – 2,9 sekundy do setki.
- Możemy przy tym pakiecie aerodynamicznym jeździć po suficie przy prędkości 100 km na godzinę. Najbardziej charakterystyczny jest stosunek masy do mocy pojazdu, co nas plasuje wśród najlepszych super-carów – powiedział Daniel Perka, student Politechniki Poznańskiej.
Koszt powstania formuły to 1,3 miliona złotych. Teraz będzie poddawana najróżniejszym testom, by już za dwa tygodnie wystartować na swoich pierwszych zawodach w Finlandii. Nad superszybkimi bolidami studenci z Politechniki Poznańskiej pracują od 2014 roku. Ten jest ich siódmym w historii i drugim z silnikiem elektrycznym.
Źródło: TVN24 Turbo
Źródło zdjęcia głównego: Politechnika Poznańska