Budowa fabryki samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ma ruszyć z początkiem 2024 roku, a uruchomienie produkcji polskiego elektryka planowane jest na grudzień 2025 roku. Sprzedaż ma rozpocząć się w 2026 roku - powiedzieli we wtorek w Sejmie przedstawiciele spółki ElectroMobility.
Jak przypomniał szef spółki ElectroMobility Piotr Zaremba podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw elektromobilności, w listopadzie spółka EMP podpisała umowę licencyjną z największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Geely dotyczącą udostępnienia dedykowanej dla samochodów elektrycznych technologicznej platformy SEA pod budowę Izery.
Izera. Polsko-chińskie auto
Zaremba zaznaczył, że był to długotrwały proces, w czasie którego "przeanalizowano 26 platform". Wskazał także, że obecnie 40 modeli Geely już jeździ po drogach. Jak podkreślił budowa fabryki jest tylko po polskiej stronie, i to EMP będzie decydować o wyborze partnerów w sferze zaprojektowania i wybudowania fabryki.
Wyjaśnił, że mimo współpracy z chińskim dostawcą platformy, który będzie odpowiadał za specyfikację technologii procesu produkcyjnego linii produkcyjnej, największy potencjał polonizacji produktu zawiera się w łańcuchu dostaw komponentów. - Chcemy, żeby 60 proc. komponentów było produkowanych lokalnie - podkreślił.
Izera. Prace nad budową fabryki
Jak powiedział dyrektor EMP ds. uruchomienia produkcji Cyprian Gronkiewicz, we współpracy z firmą Prochem powstał zarys projektu budowlanego fabryki, trwa przygotowanie projektu zagospodarowania przestrzennego.
- Aktualnie ruszyły prace nad pozyskaniem wszystkich pozwoleń środowiskowych, wodnoprawnych, na budowę. Planujemy uzyskać je do końca roku. Równolegle będą trwały prace z utworzenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, które mają na celu przygotować ten obszar pod inwestycję - wyjaśnił.
Dodał, że budowa zakładu planowana jest na I kwartał przyszłego roku i potrwa ok. półtora roku, plus chwila na rozruch technologiczny, żeby na koniec 2025 r. ruszyła produkcja Izery. - Prochem, jako inwestor zastępczy, będzie nadzorował realizację prac budowlanych - zaznaczył.
Według Gronkiewicza, w pierwszym etapie, powstaną budynki o łącznej powierzchni 169 tys. m kw. W pierwszej kolejności planowane jest uruchomienie jednej zmiany produkcyjnej dla zdolności 33,4 tys. samochodów. Pełna zdolność 100 tys. pojazdów będzie wymagała produkcji na trzy zmiany.
Dodał, że rozbudowa zakładu w drugim etapie (w perspektywie 2030 r.) zakłada budowę do dwóch kolejnych rodzajów nadwozia (na tej samej platformie) i zwiększenie zdolności produkcyjnych do 200 tys. samochodów rocznie, przy rozbudowie głównych wydziałów produkcyjnych spawalni i montażu oraz instalacji dodatkowych linii w lakierni i budowie nowego wydziału tłoczni – do łącznej powierzchni ok. 225 tys. m kw.
Ile będzie kosztować budowa fabryki Izery?
Na pytanie posłów o koszty budowy fabryki Izery i źródła finansowania jej budowy, szef EMP powiedział, że unika mówienia o kosztach budowy samej fabryki. - Skala wyzwania do 6 mld zł, żeby ten projekt uruchomić i utrzymać do momentu samofinansowania - podał.
Jak podkreślił, spółka posiada potrzebny kapitał na poziomie 570 mln. - W tym roku pracujemy nad montażem finansowania inwestycji, w którym kapitał własny, instrumenty dłużne i udziały będą brane pod uwagę, ale na etapie rozmów za wcześnie o tym mówić - zaznaczył Zaremba.
Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.
Z końcem lipca 2021 r. Skarb Państwa podpisał umowę inwestycyjną z ElectroMobility Poland dotyczącą objęcia nowych akcji EMP o wartości 250 mln zł. "Podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP umożliwia realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Dotychczasowi udziałowcy spółki pozostają w mniejszościowym akcjonariacie z udziałami w wysokości 4,325 proc. każdy, udział Skarbu Państwa wynosi 82,70 proc." - przekazała wówczas spółka.
Prototypy polskich samochodów elektrycznych zaprezentowano w lipcu 2020 roku. Dyrektor ds. rozwoju technicznego produktu ElectroMobility Poland Łukasz Maliczenko wyjaśniał wówczas, że Izera z taśmy produkcyjnej miałby zjechać w trzecim kwartale 2023 roku. Wcześniej - na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku miała powstać fabryka i linia produkcyjna.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe