Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała włoską firmę Salini Impregilo do zaprojektowania i wybudowania 18 kilometrów odcinka drogi ekspresowej S7 od Krakowa do węzła Widoma w województwie małopolskim. Koszt inwestycji wyniesie ponad miliard złotych.
Jak poinformowała rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, w przetargu na ten odcinek trasy uczestniczyło 11 firm. Najniższą cenę ponad 1,022 mld zł zaproponowała włoska firma Impresa Pizzarotti & C. Oferta ta, po przebadaniu i złożeniu wyjaśnień przez wykonawcę, została jednak odrzucona. Oferta Salini Impregilo wyniosła 1,072 mld zł. Zadaniem firmy wybranej w przetargu będzie wykonanie projektu i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S7 od Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) do węzła Widoma (bez węzła) o długości 18,3 km. Zadanie ma zostać wykonane w ciągu 34 miesięcy od daty zawarcia umowy, z gwarancją na 10 lat.
Protesty mieszkańców
Prawie 56-km odcinek S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Igołomska w Krakowie został podzielony pierwotnie na trzy części realizacyjne.
Są to: odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) - długość ok. 23 km; odcinek węzeł Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) - długości ok. 14 km oraz odcinek węzeł Widoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) - długości ok. 18 km.
Na początku stycznia tego roku została podpisana umowa z wykonawcą budowy odcinka od węzła Szczepanowice do węzła Widoma. Wykona go firma Mota-Engil Central Europe kosztem ponad 508 mln zł. Prace powinny zostać ukończone w ciągu 34 miesięcy od daty podpisania umowy. Największy problem jest z odcinkiem pierwszym, bowiem protesty mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim dotyczące ok. 5-km fragmentu S7 projektowanego w rejonie ich miejscowości doprowadziły do uchylenia przez sąd decyzji środowiskowej. Dlatego odcinek ten został podzielony na dwie części - ta oprotestowana została wyłączona i będzie musiała uzyskać nową decyzję. W styczniu GDDKiA zaprezentowała osiem wariantów przebiegu drogi ekspresowej S7 w okolicy Poradowa. Spośród nich będzie trzeba wybrać dwa, które zostaną złożone we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Obecnie w Małopolsce trwa budowa trzech odcinków górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 między Lubniem a Rabką. Na liczącej 16,7 km trasie powstaje najdłuższy w Polsce, ponad 2-km tunel. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka. Budowa poszczególnych odcinków tej trasy powinna się zakończyć w latach 2018-2021.
Ważny szlak komunikacyjny
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wynosi ok. 720 km.
Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk deklarował w tym roku, że cała droga ekspresowa S7 wiodąca od Trójmiasta, przez Warszawę, Kraków do Rabki będzie gotowa w 2022 r.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock