Dziś wchodzi w życie tzw. pakiet paliwowy - nowelizacja kilku ustaw, która ma uszczelnić pobór VAT.
Nowelizacja ustaw o VAT i akcyzie, Prawa energetycznego oraz ustawy o zapasach paliw ma ograniczyć szarą strefę na rynku paliw. Ministerstwo Finansów szacuje, że budżet zyska na tym rozwiązaniu ok. 2,5 mld zł rocznie.
Zmiana prawa zakłada, że importer paliwa spoza UE będzie musiał zapłacić od niego podatek VAT w ciągu 5 dni od momentu sprowadzenia go do Polski. Jak uważa Tomasz Siennicki, partner w kancelarii KNDP, praktycznie niemożliwe będzie sprowadzenie paliwa przez podmiot zagraniczny i sprzedaż go z tzw. odwróconym obciążeniem podmiotowi polskiemu. Firma sprowadzająca paliwo będzie musiała się bowiem zarejestrować dla celu VAT, co spowoduje, że powinna odprowadzić podatek.
Ryzyko wyłudzeń
Siennicki zwrócił uwagę na zmianę przepisów koncesyjnych, zgodnie z którymi warunkiem uzyskania koncesji będzie posiadanie oddziału w Polsce. Podmioty zagraniczne będą musiały rozliczać VAT, tak jak przedsiębiorstwa polskie. - Nowe przepisy powinny uszczelnić system, ale biznes nie lubi próżni. Może się okazać, że zobaczymy inne zjawiska związane z wyłudzeniami VAT w obrocie paliwami. Na pewno jednak będzie trudniej wprowadzić do obrotu paliwo, od którego nie rozliczono podatku. Wszystko wskazuje na to, że skala przestępstw zmniejszy się, system będzie bardziej szczelny - powiedział. - Oceniam ten pakiet bardzo pozytywnie. Ale czy uszczelni system na 2,5 mld zł? Nie wiem. Swego czasu Orlen szacował, że co czwarty litr oleju napędowego w kraju jest skażony jakimś oszustwem podatkowym. To ogromna ilość, więc jeżeli skala przestępstw zmniejszy się choćby o połowę to wartości mogą być zbliżone do szacunków MF - uważa Siennicki.
Unijne warunki
Jak wynika z uzasadnienia do ustawy, proceder wyłudzania podatku od towarów i usług w obrocie paliwami związany jest przede wszystkim z ich wewnątrzwspólnotowym nabyciem, dokonywanym za pośrednictwem zarejestrowanych odbiorców. Stąd zaproponowane przez rząd zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług dotyczą właśnie nabycia paliw w ramach rynku wewnętrznego UE. "Po zmianach obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw płynnych zasadniczo będzie powstawał w ciągu 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do kraju. Zapłacony w ten sposób podatek będzie pomniejszał podatek należny do zapłaty wynikający z deklaracji podatkowej" - głosi uzasadnienie. Podstawą naliczania podatku będzie aktualna cena paliwa, ogłaszana w Biuletynie Informacji Publicznej resortu finansów.
Nowela zawiera też zmiany w Kodeksie karnym skarbowym, umożliwiające karanie za łamanie prawa, wprowadzanego "pakietem paliwowym".
Ceny paliw krążą wokół 4 zł. Benzyna będzie jeszcze tańsza:
Autor: PMB / Źródło: PAP, tvn24bis
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock