Ceny masła poszybowały. Za zakupy płacimy już kilkanaście złotych więcej

Z kraju

Rekordowe ceny masłaTVN24 BiS
wideo 2/3

W lipcu w sklepach małoformatowych masło i produkty kojarzone ze zdrowym stylem życia, na przykład musy owocowe, osiągnęły jeden z największych rocznych wzrostów wartości sprzedaży - podała Polska Izba Handlu.

"W lipcu 2017 r. klienci wydali na zakupy w sklepach małoformatowych (o powierzchni do 300 m kw.) średnio o 13,07 zł więcej niż rok wcześniej" - poinformowała Polska Izba Handlu (PIH) w poniedziałkowym komunikacie.

Ceny masła szaleją

Wśród produktów, które odnotowały największe wzrosty wartości sprzedaży w ujęciu rok do roku, znalazło się masło. W lipcu 2017 r. wydatki na masło były o prawie 40 proc. wyższe niż rok wcześniej.

"Wzrost ten wynikał wyłącznie z podwyżek cen masła" - czytamy w komunikacie. "Duże wzrosty zarówno w liczbie transakcji, jak i w wartości sprzedaży notują natomiast kategorie kojarzone ze zdrowym stylem życia, takie jak produkty sojowe i ryżowe, chipsy owocowe czy musy owocowe" - podała PIH. Udział tych produktów w całkowitych obrotach sklepów małoformatowych pozostaje jednak znikomy.

Większe obroty

Całkowitą wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła w lipcu o 3,3 proc. rok do roku.

"Wydatki na piwo, które jest najczęściej kupowanym produktem w sklepach małoformatowych (w lipcu pojawiało się na 27 proc. paragonów) były wprawdzie o około 2 proc. wyższe niż w lipcu 2016 r., ale już w porównaniu z czerwcem br. nieznacznie spadły. Na lody klienci sklepów małoformatowych wydali w lipcu o 8 proc. mniej niż w czerwcu" - poinformowała PIH. Izba dodała, że w lipcu liczba transakcji z udziałem napojów utrzymała się na poziomie sprzed roku, ale w porównaniu z czerwcem br. obniżyła się o 4 proc. "Największe spadki odnotowały soki, nektary i napoje niegazowane (spadek liczby transakcji o 7 proc. w stosunku do czerwca), a także wody butelkowane czyste i smakowe" - podano. Badaniem, przeprowadzonym przez firmę CMR, objęto sklepy małoformatowe do 300 m kw. Według informacji PIH na polskim rynku działa ponad 108 tys. sklepów spożywczych, wśród których 102 tys. to sklepy o małej powierzchni.

Autor: tol/ms / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock