- Chcemy, żeby projekt CPK był w pełni polską inicjatywą i był zarządzany przez Polskie Porty Lotnicze - przekazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak. PPL i CPK podpisały w poniedziałek list intencyjny w tej sprawie.
Zgodnie z listem PPL obejmie do 49 proc. udziałów w spółce CPK.Lotnisko, która będzie budować port lotniczy w Baranowie.
- Zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa od początku projektu CPK - zaznaczył Klimczak. - Chcemy, żeby największym projektem zarządzała polska firma, żeby był to projekt całkowicie polski - dodał.
Minister podkreślił, że PPL mają kompetencje, zasoby i kapitał ludzki, by koordynować działania przy budowie i funkcjonowaniu nowego centralnego lotniska.
Miliardy złotych na budowę lotniska
- Spółka Polskie Porty Lotnicze zaangażuje w budowę centralnego lotniska CPK w Baranowie 9 miliardów złotych - podkreślił szef resortu infrastruktury..
Transakcja w aktywa spółki CPK.Lotnisko ma zostać sfinalizowana w IV kwartale 2025 r. Do tego czasu powstaną m.in. umowa inwestycyjna między CPK a PPL, umowa spółki CPK.Lotnisko oraz opracowany zostanie model zarządzania, czyli szczegółowe założenia zarządzania lotniskiem CPK po jego uruchomieniu.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. to 131,7 mld zł.
Lotnisko Chopina w nowej odsłonie
W poniedziałek spółka Polskie Porty Lotnicze poinformowała ponadto, że od 2029 r. po modernizacji Lotnisko Chopina w Warszawie będzie mogło obsługiwać do 30 milionów pasażerów rocznie.
Zgodnie z zaprezentowanym w poniedziałek harmonogramem koszt modernizacji Lotniska Chopina to 1,6 mld zł. Prace projektowe potrwają do 2026 r., prace budowlane zaplanowano na lata 2026–2028, natomiast otwarcie zmodernizowanej infrastruktury planowane jest na sezon Lato 2029.
W ramach modernizacji z 62 do 83 wzrośnie liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych jak Boeing 737 czy Airbus A320, a z 15 do 24 wzrośnie liczba stanowisk dla samolotów szerokokadłubowych, jak Boeing 787 Dreamliner. Całkowita powierzchnia terminala pasażerskiego ma wzrosnąć o 15 proc.
- Wszystkie inwestycje będą finansowane z zysków PPL, bez dodatkowego obciążania budżetu państwa - zaznaczył prezes PPL Andrzej Ilków.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: CPK