Średnie wydatki na święta Bożego Narodzenia w 2024 roku wyniosą 1460 złotych - wynika z badania BIG InfoMonitor. Dodano, że mimo inflacji i tak 47 procent badanych nie zamierza rezygnować z żadnych wydatków świątecznych.
Autorzy badania podkreślają, że średnie wydatki pozostały na tym samym poziomie, jednak analiza poszczególnych kategorii wydatków wskazuje na istotne zmiany.
Tyle wydamy w święta Bożego Narodzenia
542 zł zostaną przeznaczone na zakup prezentów, co oznacza wzrost o 4 proc. w porównaniu z 2023 r. Niewiele mniejszy będzie koszt jedzenia - średnio 518 zł. W tym przypadku odnotowano jednak spadek kwoty względem zeszłego roku o 2 proc.
Jednocześnie wzrosła liczba osób, które rezygnują z zakupu prezentów. W 2024 r. taką deklarację złożyło 16 proc. respondentów, co oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w stosunku do 2023 r.
Jak wynika z badania, 47 proc. ankietowanych nie planuje rezygnować z żadnych dotychczasowych wydatków świątecznych, pomimo inflacji. Osoby, które zdecydują się na oszczędności, najczęściej zamierzają ograniczyć budżet na prezenty i potrawy świąteczne - po 28 proc. "Wyniki te wskazują na wzrost gospodarności Polaków, ale jednocześnie mogą odbić się na jakości świątecznego doświadczenia w wielu domach" - napisano w publikacji.
Mniej świątecznych spotkań
Podkreślono, że trudna sytuacja finansowa zmusza coraz więcej osób do ograniczania skali świątecznych spotkań. Tegoroczną Wigilię w mniejszym gronie niż rok wcześniej spędzić ma 15 proc. badanych. Dla 65 proc. święta będą podobne do poprzednich. Jednocześnie 32 proc. Polaków zadeklarowało, że spodziewa się skromniejszych, mniej wystawnych świąt, a 3 proc. zakłada, że będą one bardziej okazałe niż rok wcześniej.
Z badania wynika również, że 46 proc. osób kupujących upominki świąteczne robi to z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Kolejne 8 proc. planuje tę czynność na ostatnie dni przed Wigilią.
- Obserwujemy, że świąteczne decyzje zakupowe Polaków stają się coraz bardziej świadome i dostosowane do możliwości budżetowych gospodarstw domowych. Wzrost odsetka osób rezygnujących z prezentów oraz rosnąca popularność wczesnego planowania wydatków to sygnały rosnącej potrzeby racjonalizacji ponoszonych kosztów - stwierdził prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, cytowany w informacji prasowej.
Zakupy świąteczne
Jak przekazano 44 proc. badanych kupuje świąteczne prezenty wyłącznie lub głównie online, a 29 proc. respondentów wybiera zakupy w sklepach stacjonarnych. Dodano, że 72 proc. Polaków zamierza pokryć świąteczne wydatki ze środków bieżących, a 16 proc. sięgnie po oszczędności. Wzięcie kredytu lub pożyczki planuje z kolei 4 proc. badanych.
Co trzeci Polak spodziewa się, że odczuje negatywne skutki świątecznych wydatków w kolejnych miesiącach. Przez maksymalnie miesiąc będzie odczuwać je 23 proc. badanych, kolejne 12 proc. przez 2-3 miesiące, a 4 proc. od 4 do 6 miesięcy.
Badanie "Wydatki świąteczne Polaków" zostało zrealizowane metodą CAWI przez Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor, na próbie 1061 Polaków w wieku powyżej 18 lat w dniach 6-9 grudnia 2024 r. W skład Grupy BIK wchodzą: Biuro Informacji Kredytowej S.A. i Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. oraz Digital Fingerprints S.A.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Kristi Blokhin/Shutterstock