Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku przesunęła terminy składania ofert w dwóch ostatnich przetargach dotyczących trasy S61 Via Baltica. Powodem jest zbyt wiele zapytań od firm.
Chodzi o dwa odcinki: Podborze - Śniadowo o długości 19,5 kilometra i Suwałki - Budzisko z obwodnicą Szypliszek - 24,5 kilometra. Przetargowe oferty na te inwestycje miały być otwarte 20 września, ale przesunięto je na 4 i 7 października 2019 roku.
Rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA Rafał Malinowski poinformował w poniedziałek, że przedsiębiorcy potencjalnie zainteresowani startem w obu tych przetargach składali i składają setki zapytań, drogowcy muszą na nie odpowiedzieć. Stąd konieczność przesunięcia terminów.
Przetargi ogłoszono w sierpniu 2019 roku po tym, gdy doszło do zerwania umów z wcześniej wybranymi wykonawcami tych inwestycji w systemie projektuj i buduj.
W przypadku odcinka od Podborza koło Ostrowi Mazowieckiej, gdzie S61 będzie się łączyć z S8, poprzedniemu wykonawcy nie udało się dokończyć prac projektowych i przygotować budowlanych, by można było wydać zezwolenie na realizację tej inwestycji. To jedyny odcinek Via Baltica, na który nie jest złożony wniosek o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Na odcinek Suwałki - Budzisko jest wydana taka decyzja.
Via Baltica
Od października 2018 roku w ramach Via Baltica trwa budowa tak zwanej drugiej jezdni już istniejącej obwodnicy Szczuczyna, która powstała jako droga jednojezdniowa.
Gotowa jest oddana do użytku wiosną 2019 roku obwodnica Suwałk. Od końca sierpnia trwa budowa 17-kilometrowego odcinka Śniadowo-Łomża Południe, z końcem sierpnia wykonawca przejął również plac budowy 18-kilometrowego odcinka Stawiski-Szczuczyn. Via Baltica na odcinku od Podborza koło Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna to 91 kilometrów przyszłej drogi ekspresowej. Jak podaje Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, koszt tej trasy to ponad 3,3 miliarda złotych, z czego ponad 1,6 miliarda złotych pochodzi z Unii Europejskiej, a pozostałe środki - z budżetu państwa. Via Baltica - na trzech odcinkach: Szczuczyn – Ełk Południe, Ełk Południe – Wysokie i Wysokie-Raczki realizuje również olsztyński oddział GDDKiA. Jak informowała wcześniej Dyrekcja, zezwolenia na realizację tych odcinków mają być wydane w ostatnim kwartale 2019 roku i w pierwszym kwartale 2020 roku.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA