Symboliczne obniżki w Black Friday

Z kraju

Zakupy online zmieniają oblicze Black Friday
wideo 2/3

Obniżki w Black Friday miały raczej charakter symboliczny - poinformowała firma Deloitte. Jak dodała spółka, ceny prezentów aż do świąt będą raczej rosnąć niż spadać.

Deloitte poinformowała, że wzrost cen dotyczy szczególnie najpopularniejszych kategorii prezentowych, do których zaliczają się zarówno kosmetyki i perfumy, jak i zabawki.

"Kto jeszcze nie kupił prezentów nie ma raczej co liczyć na atrakcyjne oferty promocyjne. Tych możemy spodziewać się dopiero w momencie rozpoczęcia wyprzedaży noworocznych" – mówi cytowana w komunikacie Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale strategii Deloitte.

Black Friday

W komunikacie napisano, że eksperci Deloitte sprawdzili jak zachowywały się ceny produktów w Black Friday rok do roku. Okazało się, że ceny tych samych 205 produktów kształtowały się podobnie w czasie tegorocznego i ubiegłorocznego Black Friday.

W przypadku 59 proc. z nich ceny spadły, a w 41 proc. wzrosły. Najbardziej spadły ceny gier (o prawie 23 proc.), smartfonów (średnio o 16 proc.) oraz tabletów (średnio o 15,9 proc.). "Nie jest to jednak zaskakujące, ponieważ w tym roku ich miejsce zajęły nowsze modele, które zawsze są lokomotywami sprzedażowymi. Z kolei wzrosty cen dotknęły perfumy oraz zabawki kreatywne i artystyczne, które jak pokazuje nasze badanie, znajdują się na czele najchętniej wybieranych przez Polaków prezentów. Wzrosty cen w tych najbardziej rozchwytywanych kategoriach równoważyły obniżki w tych mniej popularnych" – mówi cytowany w komunikacie Mateusz Mańkowski, konsultant w dziale strategii Deloitte. Firma Deloitte informuje, że podobnie, jak w ubiegłym roku "Świąteczny Barometr Cenowy" Deloitte pokazuje, że obniżki w Black Friday miały raczej charakter symboliczny. "Pomiędzy piątkiem 22 listopada a piątkiem 29 listopada, czyli Black Friday, różnica w obniżonych cenach analizowanych kategorii produktów wynosiła średnio 4 proc. W ubiegłym roku było to 3,5 proc., a dwa lata temu 1,3 proc. W tym samym czasie średni wzrost cen wyniósł 3 proc., więc możemy mówić, że de facto w Black Friday wartość badanego koszyka produktów zmalała jedynie o 1 proc." – mówi Szapiel. W komunikacie dodano, że przedłużeniem promocyjnych ofert Black Friday jest tzw. Cyber Monday, który przypadł w tym roku na 2 grudnia. Ceny tego dnia w porównaniu do ostatniego piątku (29 listopada 2019 r. - red.) nie zmieniły się znacząco. Średni spadek cen w Cyber Monday wyniósł 2 proc. Dokładnie tyle samo, co średni wzrost cen. Największe różnice widoczne były w kategoriach: zabawki kreatywne i artystyczne (średnio wzrost o 4,7 proc.) oraz gry (średnio wzrost o 2,7 proc.).

Autor: tol / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock