Black Friday coraz bliżej. To przypadające w pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia zakupowe szaleństwo. W tym roku Black Friday wypada 25 listopada.
Black Friday, czyli czarny piątek, to coroczne amerykańskie święto konsumpcji, podczas którego sprzedawcy oferują rabaty i promocje. Przypada ono w ostatni piątek listopada, tuż po Święcie Dziękczynienia. Black Friday w Ameryce Północnej jest uznawany za dzień największych w roku wyprzedaży i obniżek cen, jest też kojarzony z rozpoczęciem przedświątecznych zakupów.
I choć czarny piątek ma amerykański rodowód, w Polsce również posiada coraz liczniejszą rzeszę zwolenników.
W tym roku Black Friday wypada 25 listopada. Okazyjnie można kupić można właściwie wszystko - elektronikę, sprzęt AGD, ubrania, kosmetyki, meble czy książki. Wiele firm i sklepów stacjonarnych oraz internetowych już zaczęło promować się ofertami nawiązującymi do Black Friday.
Black Friday 2022 - na co uważać?
Jak wynika z badania "Omni-commerce kupuję wygodnie 2022" w internecie kupuje już 87 proc. konsumentów. Polacy nie tylko więcej wydają na e-zakupach, ale także częściej kupują online.
Przed zbliżającym się Black Friday, Izba Gospodarki Elektronicznej przygotowała "Dekalog bezpiecznych zakupów przez internet", w którym wskazuje na co zwracać uwagę, co sprawdzić i czego unikać podczas zakupów w sklepach oraz na platformach internetowych.
Po pierwsze - jak wskazano - należy sprawdzić w sieci jak sprzedawca i jego sklep został oceniony, a także ile jest tych opinii. "Zwróć uwagę czy opinie są konkretne i wiarygodne. Zobacz też, czy przy opiniach pojawia się informacja, że pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub używali dany towar lub usługę. Jeżeli nie, to podejdź do treści opinii z dystansem" - czytamy.
Warto też sprawdzić dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy. Izba zwróciła uwagę, że prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. "Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym i wzmóc Twoją czujność. Warto czasem skorzystać z dogodnej formy kontaktu i zapytać o szczegóły kupowanego towaru" - wskazano.
W dekalogu, przygotowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, znalazł się też punkt dotyczący m.in. regulaminu i zasad zwrotów konkretnych towarów. Jak wyjaśniono, sprzedawca ma obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez internet. "Sprawdź czy taki dokument istnieje, jest czytelny i zrozumiały. Prawo daje Ci możliwość zwrotu zakupionych towarów - możesz w ciągu 14 dni od dnia odbioru towaru bez konieczności podawania powodu odstąpić od umowy (produkt trzeba odesłać w ciągu kolejnych 14 dni). Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia wykonania Twojego prawa regulaminem lub procedurami dokonywania zwrotów" - czytamy.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów również co roku przestrzega konsumentów, by nie dali się ponieść emocjom. Chodzi na przykład o sytuacje, gdy na wystawie kuszą wielkie cyfry "-70 proc.", ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary. Należy sprawdzić, ile dana rzecz kosztowała wcześniej. Ponadto Urząd wskazywał wcześniej, że w przypadku, gdy kasjer żąda wyższej ceny niż widnieje na metce czy półce, mamy prawo kupić rzecz po niższej cenie.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock