Putin wraca do zimnowojennej idei. Zachód u progu cichej rewolucji

[object Object]
Powstaje naddźwiękowy samolot pasażerski na zlecenie NASALockheed Martin
wideo 2/4

Technologiczny wyścig był tak nieodłącznym elementem zimnej wojny, jak szpiegowanie i mocarstwowa retoryka. Choć żelazna kurtyna runęła trzy dekady temu, to pewne idee i marzenia przetrwały. Jednym z imperialnych pomysłów, który oparł się próbie czasu, jest ponaddźwiękowy samolot pasażerski.

W tym momencie nie ma na niebie żadnego samolotu, który obsługiwałby komercyjne loty pasażerskie z prędkością naddźwiękową. Ostatnim był Concorde, który odszedł do lamusa 16 lat temu. Oprócz francusko-brytyjskiego odrzutowca, pasażerów z prędkością szybszą od dźwięku transportował jeszcze tylko Tu-144. Oba po raz pierwszy wzbiły się w powietrze mniej więcej pół wieku temu.

Krótka historia czasu Tupolewa

Radziecka konstrukcja zaczęła latać komercyjnie jako pierwsza, bo Kreml liczył na propagandowy sukces. Produkt, który powstał w dużej mierze na postawie planów wykradzionych od zachodnioeuropejskiej konkurencji przez szpiegów GRU (Głównego Zarządu Wywiadowczego), okazał się finansowym niewypałem. Nie dość, że regularnie się psuł i był wykonany ze słabej jakości materiałów, to spalał monstrualne ilości paliwa.

W czerwcu 1973 r. pierwszy seryjny Tu-144 rozbił się podczas pokazów lotniczych we Francji, w katastrofie zginęło 14 osób. Po kolejnych usprawnieniach konstrukcyjnych kursował od listopada 1977 roku z Moskwy do Ałmatów w Kazachstanie. W dwie godziny pokonywał 3260 kilometrów. Po drugiej katastrofie, do której doszło podczas lotu próbnego pod Moskwą w maju 1978 roku, zrezygnowano z rejsów pasażerskich.

Podobne problemy, choć w zdecydowanie mniejszym natężeniu, trapiły Concorde’a. Działał na granicy opłacalności, a maszyny często trafiały do warsztatu. Po katastrofie w 2000 roku pod Paryżem (tuż po starcie z lotniska Charlesa de Gaulle'a) jego los został przesądzony. Trzy lata później trafił do muzeum. Głównymi przyczynami, dlaczego zrezygnowano z Tu-144 i Concorde'a, była nieopłacalność ich eksploatacji. Bilety kosztowały znacznie więcej niż na zwykłe rejsy, a mimo to dochody nie pokrywały kosztów.

Na Zachodzie Tu-144 nazywano "Konkordski" sugerując, że powstał dzięki szpiegostwu przemysłowemuZimin.V.G. | wiki (public domain)

Prezydent bujający w obłokach

Idea supersonicznych podróży pasażerskich sięga lat 50. ubiegłego wieku. W Stanach Zjednoczonych wspierał ją John F. Kennedy. Prezydent USA zafascynowany był lotami na Księżyc. Imponował mu John Glenn, który był pierwszym Amerykaninem w kosmosie. Był też pierwszym, który zaliczył transkontynentalną podróż po amerykańskim niebie z prędkością wyższą niż Mach-1 (prędkość dźwięku – ok. 1225 km/h na poziomie morza, mniej na większych wysokościach).

Gdy na początku lat 60. jasnym się stało, że Brytyjczycy i Francuzi prowadzą zaawansowane prace nad pasażerskim odrzutowcem naddźwiękowym, prezydent USA i w tym wyścigu nie chciał być gorszy, więc zapowiedział, że amerykański samolot będzie nie tylko szybszy, ale i zmieści na pokładzie więcej pasażerów niż zakładane przez Europejczyków 120-150 osób.

W przeciwieństwie do lądowania człowieka na Księżycu, to marzenie prezydenta USA do tej pory się nie spełniło. Jeszcze w 1967 r. Boeing wygrał konkurs rządowy i był na dobrej drodze do osiągnięcia celu. Firma ze stanu Waszyngton przewidywała, że ich prototyp zacznie latać do końca 1969 r. - właśnie wtedy swoje pierwsze loty odbyły Tu-144 i Concorde.

Na przeszkodzie stanęło jednak kilka czynników, między innymi wprowadzony w 1970 r. zakaz latania z prędkością naddźwiękową nad lądem oraz światowy kryzys paliwowy. Nie bez znaczenia była wojna w Wietnamie. która spowodowała, że administracja amerykańska więcej nakładów przeznaczała na wojsko, a poparcie społeczne dla projektów rządowych znacznie osłabło.

Supersoniczni Rosjanie, Amerykanie gaszą światło

Dwa prototypy Boeinga 2707-300 nigdy nie zostały ukończone. Zamówienia na ponad 100 maszyn od ponad 20 linii lotniczych w ekspresowym tempie zostały wycofane. Zainteresowanie Concorde'em też szybko malało. Początkowo miał 74 zamówienia od 16 przewoźników, ostateczne wyprodukował zaledwie 20 maszyn, a latały nim regularnie tylko Air France i British Airways.

Boeing natomiast musiał zwolnić 60 tys. pracowników, a program pasażerskich lotów naddźwiękowych o mało nie doprowadził firmy do bankructwa. W Seattle, gdzie znajduje się siedziba Boeinga, pojawił się nawet billboard: "Will the last person leaving Seattle - turn out the lights" ("Ostatnia osoba opuszczająca Seattle gasi światło").

Dzięki sprawnej siatce wywiadowczej Rosjanie dość szybko dowiedzieli się o projekcie brytyjsko-francuskim. Inżynierowie nie zasypiali gruszek w popiele, a w pracach znacznie pomogła im skradziona dokumentacja.

Tak wyglądały propozycje pasażerskich samolotów naddźwiękowych stworzone w latach 60wikipedia/domena publiczna

Putin wraca do wizjonerskiego pomysłu

Okazuje się, że nostalgia za zimnowojennym wyścigiem technologicznym w Rosji jest wciąż żywa. Najlepszym tego dowodem jest to, co we wtorek podczas wizyty w Kazaniu powiedział Władimir Putin. Prezydent Rosji zapowiedział, że należy wrócić do idei ponaddźwiękowego samolotu pasażerskiego.

Pochwalił przy okazji ponaddźwiękowy bombowiec strategiczny Tu-160. Nazywany "białym łabędziem" samolot według Putina "chodzi jak w zegarku" i należy na jego konstrukcji stworzyć podobny samolot do użytku cywilnego. Tu-160 jest największym i najcięższym statkiem latającym z prędkością powyżej Mach-2, więc jego osiągi idealnie przełożyłyby się transport pasażerski.

Rok temu rosyjski przywódca po raz pierwszy wspomniał o budowie supersonicznego samolotu pasażerskiego. Wtedy szef Zjednoczonej Korporacji Przemysłu Lotniczego Jurij Slusar potwierdził, że wśród innych przyszłościowych projektów prowadzone są prace również w tym kierunku.

Samolot ma być gotowy w 2022 r. Welerij Solozobov z Tupolewa powiedział, że statek będzie podróżował z prędkością od Mach-1,4 do Mach-1,8 (od 1 500 do 1 900 km/h), na wysokości 11 000 m, a na pokład zabierze 30 osób. Koszt maszyny ma być niewiele wyższy niż poddźwiękowego Tu-214, czyli nieco ponad 28 mln dolarów.

Na Tu-160 miałby opierać się projekt rosyjskiego naddźwiękowego samolotu pasażerskiegoMil.ru | Wikipedia (CC BY-SA 4.0)

Nieopłacalny luksus

Eksperci wątpią w komercyjny sukces takiego projektu. Wskazują na wysokie koszty związane z takim samolotem - nie tylko paliwa, ale i obsługi i dostosowania lotnisk.

Nic w tym dziwnego, bo przecież w 1997 roku lot Concorde’em z Londynu do Nowego Jorku i z powrotem kosztował pasażera 8 tys. dolarów (uwzględniając inflację obecnie byłoby to ok. 12 tys. dolarów). Wtedy liczba chętnych na tego typu luksus nie była wystarczająco duża, by przekonać linie lotnicze do zostawienia tego samolotu w swojej flocie.

Zdaniem specjalistów podobnie może być i teraz. Putin jest jednak odmiennego zdania. Uważa co prawda, że w czasach, gdy po niebie latał Tu-144 nie było sensu, by podróżować z prędkością naddźwiękową, ale obecnie sytuacja się zmieniła i jest przynajmniej kilka firm, które byłyby taką maszyną zainteresowane.

Głośny problem

Największym problemem samolotów pasażerskich od początku istnienia był hałas. Concorde mógł przekraczać barierę dźwięku tylko nad morzem, przez co był jeszcze bardziej nieekonomiczny. Największym kłopotem był charakterystyczny dla francusko-brytyjskiej konstrukcji "podwójny grom".

Każdy samolot zbliżający się do bariery dźwięku pcha przed sobą falę skompresowanego powietrza. Po przekroczeniu tej prędkości wyprzedza falę i zaczyna ją ciągnąć za sobą. Powstaje stożek podwyższonego ciśnienia rozchodzącego się od maszyny – tę falę ludzkie ucho rejestruje jako huk.

Trzeba jednak zaznaczyć, że ten "grom" pojawia się nie tylko przy przekraczaniu bariery dźwięku, ale jest słyszalny na całej trasie przelotu. Może się wydawać, że jest inaczej, dlatego że słyszymy go tylko raz, ale w rzeczywistości dociera do nas ciągnąca się za samolotem fala uderzeniowa. Kilometr dalej kolejna osoba też usłyszy huk. Każdy samolot ma dwa takie stożki fal, które powstają na dziobie i na ogonie. Na ogół zlewają się ze sobą, jednak w przypadku długiego Concorde'a ludzkie ucho było w stanie rozróżnić oba.

Badania nad gromem dźwiękowym są prowadzone ze zmiennym natężeniem od lat 60. Wtedy jednak konstruktorzy skupiali się na prędkości, na trwałości materiałów, które wytrzymywałyby odpowiednio wysoką temperaturę oraz na aerodynamice, czyli kształcie skrzydeł i kadłuba. Na dalszy plan schodziły uciążliwe efekty głośnych maszyn dla ludzi. A przecież te gromy powodowały, że w oknach trzęsły się lub pękały szyby, z czasem elewacje budynków ulegały uszkodzeniu, uruchamiały się alarmy w samochodach, a ludzie w nocy po prostu się budzili.

Z czym wiąże się latanie szybciej od dźwiękutvn24.pl

Cichy standard

Przez zakaz naddźwiękowych lotów nad lądem samoloty tego typu były praktycznie nieopłacalne. Tę sytuację ma zmienić "syn Concorde'a" – jak prasa ochrzciła maszynę X-59 QueSST.

Na zamówienie NASA buduje ją Lockheed Martin, a dokładniej oddział Skunk Works zajmujący się awangardowym konstrukcjami. Nazwa samolotu wzięła się od Cichej Technologii Naddźwiękowej (po ang. Quiet Supersonic Technology - QueSST). Ma on latać z prędkością 1500 km/h, na wysokości 16,7 km nad ziemią, przy emisji dźwięku na poziomie 75 dB. Według projektantów ta ostatnia liczba jest symbolem rewolucji w pasażerskich lotach supersonicznych - X-59 ma generować dźwięk nie bardziej dokuczliwy niż zatrzaskujące się drzwi samochodu.

NASA chce do tego opracować nowy standard branżowy dla ponaddźwiękowych lotów nad lądem. Pierwsze testy w powietrzu maja się rozpocząć w 2021 roku. Na początku będą prowadzone badania nad parametrami, a później poziomem hałasu. Ma to pozwolić na otrzymanie wyników, które skłonią do zmian regulacji prawnych tak, aby samoloty mogły latać nad zamieszkanymi obszarami, a przepisy odnosiły się do faktycznego hałasu, a nie prędkości (obecnie zakazane są przeloty nad lądem z prędkościami przekraczającymi Mach-1).

Dla pasażerów, którzy chcieliby podróżować szybciej, byłaby to świetna informacja. Zamiast lecieć z Nowego Jorku do Los Angeles przez sześć godzin, mogliby pokonać tę trasę w o połowę krótszym czasie.

Wyścig rozpoczął się na nowo

Nie jest to jednak jedyny projekt samolotu naddźwiękowego, który już niedługo może doczekać się realizacji. Kilka innych amerykańskich firm również nad tym pracuje.

Amerykański Boom Supersonic jest bliski realizacji 55-miejscowego samolotu Overture. Ma on być o 30 procent bardziej wydajny oraz 30 razy cichszy niż Concorde, a latać z prędkością Mach 2,2 (Mach 1 na wysokości 11 km nad poziomem morza wynosi 1062 km/h). Firma z Kolorado podkreśla, że ich samolot demonstracyjny XB-1 ma złamać barierę dźwięku jeszcze w 2019 roku, a Mach 2,2 osiągnąć niedługo później.

Założyciel Boom Supersonic Blake Scholl przewiduje, że w połowie kolejnej dekady 65 milionów osób rocznie będzie korzystało z lotów transoceanicznych w klasie biznes. Klienci z tej grupy mają się przenieść się do szybszych statków jego firmy. Zapotrzebowanie na Overture szacowane jest od 1 do 2 tysięcy sztuk. Odrzutowiec ma odbyć swój pierwszy lot w 2023 r. i kosztować 200 milionów dolarów.

Kolejna amerykańska firma - Aerion Supersonic - pracuje nad biznesowym samolotem naddźwiękowym, który ma kursować z Nowego Jorku do Sao Paolo oraz z Londynu do Pekinu. Na pokład latającego z prędkością Mach 1,4 statku wchodziłoby jednak tylko 12 pasażerów. Pierwszy lot maszyną powstającą w Nevadzie jest zaplanowany na rok 2023.

W tym samym roku z Dubaju do Nowego Jorku mają być możliwe podróże cichym odrzutowcem Spike S-512, nad którym pracuje Spike Aerospace. Według bostońskiej firmy ma to być najszybszy dostępny w lotnictwie cywilnym samolot, na którego pokładzie znajdzie się od 12 do 18 miejsc dla pasażerów.

Nowy gracz

Wypada jeszcze wspomnieć o podróżach z prędkością hipersoniczną, czyli ponad Mach 5 (ok. 5300 km/h). W USA Boeing prowadzi prace koncepcyjne nad tego typu samolotem pasażerskim. Podróż z Sydney do San Francisco (prawie 12 tys. km) zajęłaby około dwóch godzin, czyli ponad dwa razy krócej niż odrzutowcem naddźwiękowym. Teraz taka podróż trwa około 13 godzin.

W XXI wieku doszedł kolejny gracz, który chciałby namieszać w przemyśle lotów naddźwiękowych. Mocarstwowe ambicje w przestworzach mają również Chiny. Niedawno wysłali sondę badawczą na niewidoczną stronę Księżyca. Do tego naukowcy z Chińskiej Akademii Nauk przeprowadzili udane testy modelu samolotu hipersonicznego w tunelu aerodynamicznym z prędkością 8597 km/h.

Ponadto od paru lat w Państwie Środka trwają prace nad połączeniem zwykłego silnika odrzutowego z "oddychającym powietrzem" silnikiem przelotowym, który powyżej prędkości Mach-5 wytwarzałby ciąg przez przyspieszenie masy gazów przez nie przepływających.

Autor: Krzysztof Krzykowski / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY-SA 4.0) | Mil.ru

Pozostałe wiadomości

Koszt remontu mieszkania dwupokojowego o powierzchni 45 metrów kwadratowych wyniesie w 2025 roku około 65 tysięcy złotych - wynika z analizy ekspertów Rankomat.pl. Prognozują jednak wzrost kosztów o 5-10 procent w niedalekim czasie. Przestrzegają również przed długim terminem oczekiwania na ekipę remontową w przypadku uruchomienia programu dopłat do mieszkań "Klucz do mieszkania". Ma on bowiem objąć przede wszystkim mieszkania z drugiej ręki.

Remont mieszkania w 2025 roku. Ile będzie kosztował?

Remont mieszkania w 2025 roku. Ile będzie kosztował?

Źródło:
tvn24.pl

Polska jest na trzecim miejscu w UE pod względem odsetka osób samozatrudnionych. Choć statystycznie zarabiają lepiej od zatrudnionych na etat, niemal wszyscy przedsiębiorcy płacą najniższe składki, które nie wystarczą na minimalną emeryturę. Dopłaci do nich państwo. - Najbardziej interesuje nas "tu i teraz". Emerytura wydaje się czymś abstrakcyjnym - komentuje dla nas ekonomistka.

Przeżyć za 1878,91 złotych. Dlaczego przedsiębiorcy decydują się na "dobrowolne ubóstwo"?

Przeżyć za 1878,91 złotych. Dlaczego przedsiębiorcy decydują się na "dobrowolne ubóstwo"?

Źródło:
tvn24.pl
Tak wytrenowano chińską AI

Tak wytrenowano chińską AI

Źródło:
tvn24.pl
Premium

W czwartek rozpoczął się transport lotniczy ponad tysiąca obywateli Chin, którzy pracowali w internetowych centrach oszustw we wschodniej Mjanmie. W operację zaangażowane są służby birmańskie, tajskie i chińskie. Z raportu jednostki ONZ z 2023 r. wynika, że w Mjanmie znajduje się 120 tys. osób zaangażowanych w prowadzenie nielegalnej działalności lub zmuszonych do niej.

Setki Chińczyków podejrzanych o cyberprzestępstwa wracają do kraju

Setki Chińczyków podejrzanych o cyberprzestępstwa wracają do kraju

Źródło:
PAP

Likwidacja programów różnorodności, równości i inkluzywności (DEI) w agencjach federalnych i firmach z nimi współpracujących została tymczasowo zakazana przez sąd federalny w stanie Maryland w USA. Zamknięcie DEI było jednym z pierwszych decyzji Donalda Trumpa. W ślad za nim poszło już także Google, Meta, czy Goldman Sachs.

Amerykański sąd wstrzymuje decyzję Trumpa. Brak zgody na likwidację programów równościowych

Amerykański sąd wstrzymuje decyzję Trumpa. Brak zgody na likwidację programów równościowych

Źródło:
PAP

Dubajska firma kryptowalutowa Bybit przekazała informację o kradzieży cyfrowej waluty o wartości 1,5 miliarda dolarów - donosi BBC. Założyciel firmy deklaruje, że zwróci pieniądze poszkodowanym. Może to być największa kradzież kryptowalut w historii.

Ogromna kradzież kryptowaluty. Jedna z największych w historii

Ogromna kradzież kryptowaluty. Jedna z największych w historii

Źródło:
BBC, tvn24.pl

- Takie przypadki będą się powtarzały coraz częściej, bo Rosja się rozzuchwala - powiedział w rozmowie z TVN24 Maksymilian Dura, ekspert portalu Defence24.pl, odnosząc się do uszkodzenia kabla na Morzu Bałtyckim, o którym w piątek poinformował szwedzki rząd. Od czasu rozpoczęcia rosyjskiej inwazji na Ukrainę na Bałtyku doszło do uszkodzenia kilku kabli podmorskich przebiegających między państwami unijnymi.

Kolejne uszkodzenie kabla na Bałtyku. "Rosja się rozzuchwala"

Kolejne uszkodzenie kabla na Bałtyku. "Rosja się rozzuchwala"

Źródło:
TVN24, tvn24.pl

Sejm uchwalił w piątek nowelizację ustawy zakładającą zakaz sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych z aromatem. Producenci i sprzedawcy będą mieli dziewięć miesięcy na dostosowanie się do nowego prawa.

Te produkty mają być zakazane. Decyzja Sejmu

Te produkty mają być zakazane. Decyzja Sejmu

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Jeden z dziesięciu największych producentów akumulatorów na świecie, chińska spółka China Aviation Lithium Battery (CALB), wybuduje na zachodzie Portugalii swoją fabrykę. Kierownictwo spółki wyjaśnia, że to przedsięwzięcie, które służy "długoterminowemu planowi działań na rynku europejskim".

Chiński gigant wybuduje w Europie fabrykę za dwa miliardy euro

Chiński gigant wybuduje w Europie fabrykę za dwa miliardy euro

Źródło:
PAP

- Do tej pory z programu dobrowolnych odejść w Poczcie Polskiej skorzystało 2,4 tysiąca pracowników - przekazał w Sejmie wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Ziejewski. Dodał, że sytuacja spółki, ze względu na generowane straty, pozostaje "bardzo zła".

"Bardzo zła" sytuacja polskiego giganta. Cięcie etatów

"Bardzo zła" sytuacja polskiego giganta. Cięcie etatów

Źródło:
PAP

Władimir Putin polecił w piątek swojemu rządowi, by przygotował się do powrotu zachodnich firm do Rosji - napisał portal brytyjskiego dziennika "Financial Times". To sygnał potencjalnego odrodzenia relacji biznesowych na tle zbliżenia między USA i Rosją.

Putin szykuje się na powrót zachodnich firm

Putin szykuje się na powrót zachodnich firm

Źródło:
PAP

- Ministerstwo Finansów nie planuje wprowadzenia podatku katastralnego w Polsce - zapewnił w piątek w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman, odpowiadając na pytania posłów. Przypomniał też, że rząd nie wprowadził żadnego nowego podatku od kapliczek, ogrodowych krasnali czy płotów, o czym wcześniej informowały niektóre media.

"Żadnego podatku od krasnali, kapliczek"

"Żadnego podatku od krasnali, kapliczek"

Źródło:
PAP

Rosja może wyrazić zgodę na wykorzystanie zamrożonych na Zachodzie aktywów państwowych do odbudowy Ukrainy, pod warunkiem, że część tych środków trafi na terytoria kontrolowane przez Moskwę - przekazała w piątek agencja Reutera, powołując się na trzy źródła.

Nowy pomysł w sprawie zamrożonych rosyjskich aktywów

Nowy pomysł w sprawie zamrożonych rosyjskich aktywów

Źródło:
PAP

W piątkowym losowaniu Eurojackpot nie padła główna wygrana. W efekcie kumulacja rośnie do 100 milionów złotych. W Polsce odnotowano trzy wygrane czwartego stopnia. Oto liczby, które wylosowano 21 lutego 2025 roku.

Kumulacja w Eurojackpot rośnie

Kumulacja w Eurojackpot rośnie

Źródło:
tvn24.pl

- Jeśli zlikwidowane zostanie zwolnienie z cła przesyłek o wartości poniżej 150 euro, będzie to oznaczać objęcie cłem wszystkich przesyłek z krajów trzecich do Unii Europejskiej - powiedziała wiceszefowa Krajowej Administracji Skarbowej Małgorzata Krok.

Zakupy przez internet mogą być droższe

Zakupy przez internet mogą być droższe

Źródło:
PAP

PKO BP, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank i Alior Bank - między innymi te instytucje finansowe zapowiedziały na najbliższe dni prace serwisowe. W niektórych przypadkach mogą pojawić się problemy z płatnościami, wypłatą pieniędzy z bankomatów oraz dostępem do strony internetowej i aplikacji.

Utrudnienia w bankach. "Nie wykonasz transakcji"

Utrudnienia w bankach. "Nie wykonasz transakcji"

Źródło:
tvn24.pl

Aż trzy czwarte treści promowanych przez algorytmy na niemieckim TikToku i X, czyli dawnym Twitterze, miało pozytywny wydźwięk dla prawicy, głównie skrajnej Alternatywy dla Niemiec (Afd) - wynika z analizy międzynarodowej organizacji Global Witness. Najbliższe wybory do Bundestagu odbędą się już w najbliższą niedzielę.

Algorytmy promują skrajną prawicę

Algorytmy promują skrajną prawicę

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Niektóre osoby mogą niedługo stracić dostęp do mObywatela. Od 25 lutego użytkownicy aplikacji w wersji 4.50.0 i niższej nie będą już mogli z niej korzystać. Aby móc nadal jej używać, konieczna jest aktualizacja.

Oni stracą dostęp do mObywatela. Już niedługo ważna zmiana

Oni stracą dostęp do mObywatela. Już niedługo ważna zmiana

Źródło:
tvn24.pl

Firma Birkenstock próbowała przed niemieckim sądem zastrzec projekt swoich sandałów jako sztukę, tak by w konsekwencji były one chronione prawami autorskimi. Chciała w ten sposób powstrzymać konkurencję przed sprzedażą sandałów z korkową podeszwą. Z takim rozumowaniem sąd zgodzić się jednak nie chciał.

Producent chciał, by sandały zostały uznane za dzieło sztuki. Sąd się nie zgodził

Producent chciał, by sandały zostały uznane za dzieło sztuki. Sąd się nie zgodził

Źródło:
BBC

Microsoft zaprezentował nowy chip, który, jak stwierdza firma, pokazał, że obliczenia kwantowe są "kwestią lat, a nie dziesięcioleci". Gigant z Redmond dołączył do Google i IBM w prognozach, że fundamentalna zmiana w technologii komputerowej jest znacznie bliższa, niż ostatnio sądzono.

Microsoft zaprezentowało nowy chip kwantowy. Teoria sprzed stu lat wprowadzona w rzeczywistość

Microsoft zaprezentowało nowy chip kwantowy. Teoria sprzed stu lat wprowadzona w rzeczywistość

Źródło:
Reuters

U wybrzeży Gotlandii doszło do kolejnego przerwania podmorskiego kabla na Morzu Bałtyckim - poinformowały w piątek szwedzkie władze. Prokuratura w Sztokholmie wszczęła w tej sprawie śledztwo.

Kolejne przerwanie podmorskiego kabla na Bałtyku     

Kolejne przerwanie podmorskiego kabla na Bałtyku     

Źródło:
PAP

Rada nadzorcza Polskich Portów Lotniczych odwołała Andrzeja Ilkowa z funkcji prezesa zarządu Polskich Portów Lotniczych - poinformowała spółka w komunikacie.

Zmiany w Polskich Portach Lotniczych

Zmiany w Polskich Portach Lotniczych

Źródło:
tvn24.pl, PAP

- Z założenia nie wierzę politykom. Powiem "sprawdzam" w ciągu 100 dni. Jeśli z tych 300 propozycji połowa zostanie wdrożona szybką ścieżką, to będzie to gigantyczny sukces – ocenił w piątek w Radiu ZET prezes InPostu Rafał Brzoska. Przedsiębiorca podkreślił, że nie chce wchodzić do polityki. - Jestem z krwi i kości człowiekiem biznesu, filantropem, myślę niezłym ojcem i niezłym mężem - powiedział Brzoska.

Brzoska: Z założenia nie wierzę politykom. Powiem "sprawdzam" w ciągu 100 dni

Brzoska: Z założenia nie wierzę politykom. Powiem "sprawdzam" w ciągu 100 dni

Źródło:
PAP, Radio ZET