Sporządzane przez notariuszy akty poświadczenia dziedziczenia, prawomocne postanowienia sądu o nabyciu spadku oraz europejskie poświadczenia spadkowe znajdą się w elektronicznym rejestrze spadkowym. Szybciej i łatwiej będzie można stwierdzić nabycie spadku za granicą. Przepisy wchodzą dziś w życie .
Rejestr spadkowy, czyli publiczny rejestr prowadzony przez Krajową Radę Notarialną, będzie funkcjonował na bazie istniejącego dotychczas rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia. Informacje w nim gromadzone mają uniemożliwić przypadki kilkakrotnego stwierdzania spadku po tym samym zmarłym; np. przez różne sądy lub przed notariuszem.
Nabycie spadku
Zgodnie zapisami nowelizacji Prawa o notariacie i Kodeksu postępowania cywilnego z lipca zeszłego roku - oprócz wydawanych przez notariuszy informacji o aktach poświadczeniach dziedziczenia rejestr ma gromadzić dane o sądowych postanowieniach stwierdzających nabycie spadku.
Ponadto zgodnie z uchwaloną w końcu lipca tego roku inną z nowelizacji przepisów cywilnych w rejestrze mają znaleźć się europejskie poświadczenia spadkowe. Poświadczenie to potwierdza tytuł prawny do spadku, uznawany i wykonywany na jednolitych zasadach we wszystkich krajach członkowskich UE. Dokument ten pozwala w związku z tym na szybkie i skuteczne załatwienie prawa do spadku za granicą.
Według danych resortu sprawiedliwości w zeszłym roku do wydziałów cywilnych sądów rejonowych w kraju wpłynęło ponad 155 tys. spraw o stwierdzenie nabycia spadku. Z kolei notariusze wydali ponad 84 tys. aktów poświadczenia dziedziczenia. W tym roku wpływ takich spraw zapewne będzie zbliżony. Ponieważ przepisy o europejskim poświadczeniu spadkowym obowiązują od niedawna, w pierwszym kwartale tego roku odnotowano jedną sprawę o wydanie takiego poświadczenia.
Ochrona danych
Zgodnie z zapisem znowelizowanej ustawy Krajowa Rada Notarialna (KRN) tworzy system teleinformatyczny w celu prowadzenia rejestru spadkowego. Zapewni on notariuszom i sądom dostęp do tego systemu w celu dokonywania wpisów. To ma być także gwarancja ochrony danych przed nieuprawnionym dostępem, przetwarzaniem oraz zmianą lub utratą.
W ustawie zaznaczono także, że minister sprawiedliwości ma określić w drodze rozporządzenia "zasady ponoszenia i wysokość opłat za wpisy dokonywane w rejestrze spadkowym przez notariusza albo sąd, mając na względzie wysokość kosztów administracyjnych prowadzenia rejestru spadkowego oraz jego niedochodowy charakter i niezbędny rozwój".
- Jesteśmy gotowi. System jest przygotowany, były przeprowadzane jego testy - powiedziała Małgorzata Rakoca-Klesyk z działu komunikacji KRN.
Opłata za rejestr
Rozporządzenie ministra sprawiedliwości w sprawie sposobu uiszczania i wysokości opłat za wpisy dokonywane w rejestrze, ustala wysokość opłaty za wpis na 5 złotych.
Rejestr spadkowy jest kolejnym etapem informatyzacji kwestii spadkowych. Od 2009 r. w formie elektronicznej działał rejestr aktów poświadczenia dziedziczenia, który zawierał informacje o miejscu przechowywania sporządzonych notarialnych aktów poświadczenia dziedziczenia.
Niezależnie od funkcjonującej dotychczas bazy aktów poświadczenia dziedziczenia i następującego rozszerzenia tej bazy do formy rejestru spadkowego, od października 2011 r. w formie elektronicznej prowadzony jest także notarialny rejestr testamentów. Nie zawiera on treści testamentów, tylko informację, gdzie i w których kancelariach testament można odnaleźć.
Namówiły 89-latkę z demencją do zmiany testamentu. Notariuszki z zarzutami (22.04.2015):
Autor: MS / Źródło: PAP