Krajowa Administracja Skarbowa ostrzega przed oszustwem "na zagraniczną paczkę", która została zatrzymana do kontroli celnej. Mieszkanka województwa śląskiego właśnie w ten sposób straciła kilkanaście tysięcy złotych, a miała przekazać przestępcom jeszcze więcej.
Izba Administracji Skarbowej w Katowicach opisała na swojej stronie, jak wygląda oszustwo "na zagraniczną paczkę". Kobieta dostała informację, że czeka na nią paczka z zagranicy, ale została zatrzymana do kontroli celnej. Osoba kontaktująca się z nią nakazała zapłatę kilku tysięcy złotych należności celno-podatkowych i ubezpieczenia. Powodem było zagrożenie bezpieczeństwa międzynarodowego. Wpłata miała być gwarancją wydania przesyłki i odstąpienia od dalszej kontroli.
"Ofiarami padają często osoby starsze"
"Pod presją licznych wiadomości, które rzekomo pochodziły od organów celno-podatkowych, kobieta dokonała płatności na kilkanaście tysięcy złotych, a miała wpłacić jeszcze kolejną dużą kwotę. Wyłudzenie pieniędzy jest przestępstwem, którego ofiarami padają często osoby starsze" - napisano w komunikacie.
Skarbówka dodała, by "jak najwcześniej o takim zdarzeniu powiadomić policję", gdyż "szybkie zgłoszenie oszustwa zwiększa szanse na zatrzymanie sprawcy oraz odzyskanie wyłudzonych pieniędzy". "Organy celne przy odprawie celnej przesyłek w obrocie pocztowym, gdy są pobierane należności przywozowe związane z importem, zawsze wydają decyzję wymiarową w formie pisemnej. Nigdy nie jest to informacja telefoniczna lub e-mailowa" - podała IAS w Katowicach.
Wyjaśniła też, że "każda przesyłka pocztowa ma indywidualny numer, który pozwala sprawdzić, co się dzieje z paczką" i "jeśli paczka jest zatrzymana do kontroli celnej, to wyświetla się stosowny komunikat". "Nigdy nie należy przekazywać pieniędzy osobom, których nie znasz. Wszelkie telefoniczne wezwania z nakazem zapłaty za paczkę zagraniczną grożą utratą pieniędzy. Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo, koniecznie powiadom policję (nr tel. 997 lub 112)" - napisano w komunikacie.
Wzmożona aktywność oszustów
W ostatnich miesiącach obserwujemy wzmożoną aktywność cyberprzestępców. Resort finansów ostrzegł przed e-mailami od oszustów, którzy podszywają się pod ministerstwo lub podległy mu podmiot. Odbiorcy są wzywani do uzupełnienia formularza dotyczącego rozliczenia podatku.
Tydzień temu CERT Polska również ostrzegał sprzedających na OLX przed oszustami próbującymi wyłudzić dane na fałszywych stronach poprzez wykorzystanie wizerunku Poczty Polskiej oraz firmy kurierskiej InPost.
Na początku marca zespół cyberbezpieczeństwa w Komisji Nadzoru Finansowego (CSIRT KNF) ostrzegał przed oszustami wykorzystującymi fałszywą stronę Poczty Polskiej i próbującymi wyłudzić dane. W styczniu pisaliśmy o hakerach podszywających się pod firmę InPost, a Poczta Polska ostrzegała przed cyberprzestępcami podającymi się za spółkę, którzy wysyłają wiadomości nakłaniające do kliknięcia w podejrzany link.
Na początku marca ostrzegaliśmy również przed oszustami podszywającymi się pod pracowników Banku Millennium i Ministerstwa Finansów. Kilka dni wcześniej pojawiły się także informacje, że nie ustają ataki na użytkowników portali aukcyjnych.
Wcześniej na celowniku oszustów znaleźli się klienci Credit Agricole. "Oszuści wykorzystują domenę o łudząco podobnej nazwie. W prawidłowej nazwie jest pojedyncza litera L - nie dajcie się oszukać!" – mogliśmy przeczytać we wpisie CSIRT KNF.
Większą aktywność cyberprzestępców potwierdzają także dane. Rzecznik Finansowy przekazał, że w minionym roku otrzymał niemal dwa razy więcej niż w 2019 roku wniosków o interwencję w sporach dotyczących nieautoryzowanej transakcji bankowej.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock