Uważaj na oszustów, którzy podszywają się pod pracowników Banku Millennium lub brokerów i proponują wyjątkowo korzystne inwestycje – przekazał bank w komunikacie. Zalecił również zachowanie czujności i nieudostępnianie poufnych danych.
Przedstawiciele banku zaapelowali do swoich klientów, by zachowali szczególną czujność, gdy:
- osoba dzwoniąca namawia cię do zainstalowania dodatkowego oprogramowania, zainstalowania aplikacji lub podania danych do logowania do banku,
- jesteś proszony o podanie poufnych danych (np. numeru PESEL, numeru swojej karty płatniczej, kodu CVV2/CVC2) lub przesłanie zdjęcia czy skanu dowodu osobistego i karty płatniczej,
- doradca chce wykonywać transakcje w twoim imieniu lub zalogować się za ciebie do konta.
Najlepiej się rozłączyć i skontaktować z bankiem
Bank Millennium podkreślił, że jeśli klienci mają jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą podającą się za konsultanta, to najlepiej jest się rozłączyć i skontaktować bezpośrednio z bankiem – na przykład poprzez skrzynkę kontaktową lub po prostu zadzwonić na specjalną infolinię.
"Loguj się do konta wyłącznie na stronie banku, a podczas logowania pamiętaj, że system nigdy nie wymaga podania pełnego numeru PESEL czy pełnego numeru dokumentu, a jedynie dwóch losowo wybranych znaków" – przypomniano w komunikacie.
Ofensywa oszustów
W ostatnich tygodniach obserwujemy wzmożoną aktywność cyberprzestępców. We wtorek ostrzegaliśmy przed oszustami podszywającymi się pod Ministerstwo Finansów, a poniedziałek przed wykorzystującymi fałszywą stronę Poczty Polskiej. Kilka dni wcześniej pojawiły się także informacje, że nie ustają ataki na użytkowników portali aukcyjnych.
Na początku ubiegłego tygodnia zespół cyberbezpieczeństwa w KNF ostrzegał przed fałszywą aplikacją, dzięki której przestępcy wykradają dane klientów PKO Banku Polskiego. Bank poinformował, że zgłosił stronę do zablokowania.
Wcześniej na celowniku oszustów znaleźli się klienci Credit Agricole. "Oszuści wykorzystują domenę o łudząco podobnej nazwie. W prawidłowej nazwie jest pojedyncza litera L - nie dajcie się oszukać!" – mogliśmy przeczytać we wpisie CSIRT KNF.
Większą aktywność cyberprzestępców potwierdzają także dane. Rzecznik Finansowy przekazał, że w minionym roku otrzymał niemal dwa razy więcej niż w 2019 roku wniosków o interwencję w sporach dotyczących nieautoryzowanej transakcji bankowej.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock