Rekompensaty to konsekwencja decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z początku czerwca tego roku. Urząd uznał bowiem niektóre działania BZ WBK za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
Chodzi o sposób, w jaki poinformowano klientów o zmianach w opłatach i prowizjach za używanie kont i kart w okresie od 1 stycznia 2014 roku do 31 lipca 2016 roku. Dowiedzieli się bowiem o nich "wyłącznie za pomocą wiadomości elektronicznych przesyłanych w ramach konta założonego w bankowości elektronicznej".
UOKiK uznał to za formę niewystarczającą, bo elektroniczna wiadomość to nie "trwały nośnik informacji". Tymczasem prawo wymaga, aby banki przekazywały informacje na trwałym nośniku.
Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych za trwały nośnik uznawany jest nośnik umożliwiający użytkownikowi dostęp do informacji w niezmienionej postaci, także po zaprzestaniu korzystania z usług banku. Do tej formy zalicza się na przykład tradycyjną korespondencję lub płytę CD.
Bank nie skorzystał jednak z tej formy, dlatego urząd nakazał zwrócenie pobranych opłat.
Wysokość rekompensat
Jak czytamy na stronie BZ WBK, klienci otrzymają rekompensaty w różnej wysokości, w zależności od posiadanego rachunku.
1. Konta osobiste:
- 54 zł (na rzecz konsumentów, którzy byli uprawnieni do 50 procent zniżki) bądź 108 zł (w przypadku standardowej opłaty) - z tytułu podwyższenia opłaty miesięcznej za pakiet dla konsumentów posiadających Ekstrakonto Profil Aktywny i będących klientami Kredyt Banku przed połączeniem tego banku z Bankiem Zachodnim WBK;
- 54 zł (na rzecz konsumentów, którzy byli uprawnieni do 50 procent zniżki) bądź 108 zł (w przypadku standardowej opłaty) - z tytułu podwyższenia opłaty miesięcznej za pakiet dla konsumentów posiadających Ekstrakonto Profil Ambitny i będących klientami Kredyt Banku przed połączeniem tego banku z Bankiem Zachodnim WBK.2. Karty debetowe:
- 286,53 zł - z tytułu wprowadzenia prowizji za przewalutowanie transakcji w euro bez zmiany wysokości prowizji, która wynosiła dla pozostałych walut 2,8 procent (dotyczy kart debetowych Visa i Maestro);
- 379,40 zł - z tytułu wprowadzenia prowizji za przewalutowanie transakcji dokonanej kartami debetowymi MasterCard w walucie innej niż waluta rachunku;
- 1,17 zł za 1 miesiąc obowiązywania podwyższonej opłaty, łącznie nie więcej niż 19,84 zł - z tytułu podwyższenia opłaty miesięcznej za kartę debetową MasterCard Payback Multi;
- 0,80 zł z tytułu prowizji za usługę cash back pomnożoną przez ilość transakcji wykonanych przez konsumentów, w okresie od 1 lutego 2015 roku (od wprowadzenia opłaty za usługę cash back) do 31 lipca 2016 roku.3. Karty kredytowe:
- 277,32 zł - z tytułu wprowadzenia prowizji za przewalutowanie transakcji dokonanej kartami kredytowymi MasterCard w walucie innej niż waluta rachunku;
- 284,17 zł - z tytułu wprowadzenia prowizji za przewalutowanie transakcji w euro z jednoczesnym obniżeniem wysokości prowizji dla kart kredytowych Visa;
Jak poinformowano w komunikacie, informację o wysokości przyznanej rekompensaty klienci mogą znaleźć na wyciągach z historii rachunku lub zestawieniu transakcji dla karty kredytowej, przesłanych po uznaniu rachunków rekompensatą oraz w wiadomości przesłanej w usługach BZWBK Internet.
Nie pierwszy raz
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock