Sprzedaż detaliczna w strefie euro w marcu 2012 r. w ujęciu miesiąc do miesiąca nieoczekiwanie wzrosła o 0,3 proc., a miesiąc wcześniej spadła o 0,2 proc. - poinformował w komunikacie Eurostat, biuro statystyczne Unii Europejskiej. Tymczasem analitycy spodziewali się, że sprzedaż w marcu będzie na tym samym poziomie co w lutym. Z danych europejskiego biura statystycznego wynika również, że w Polsce w marcu sprzedaż detaliczna była wyższa niż w lutym.
Z kolei w 27 krajach UE sprzedaż detaliczna wzrosła o 0,7 proc. miesiąc do miesiąca, podczas gdy poprzednio spadła o 0,5 proc. Porównując dane ze sprzedaży detalicznej rok do roku w Eurolandzie sprzedaż w marcu spadała zaledwie o 0,2 proc., po spadku w poprzednim miesiącu o 2,1 proc. Tu analitycy spodziewali się spadku o 1,1 proc.Porównując dane ze sprzedaży detalicznej w 27 krajach UE rok do roku sprzedaż spadła o 1,0 proc., podczas gdy poprzednio spadła o 1,1 proc.
Sprzedaż papierosów i żywności stabilna
W marcu 2012 roku w porównaniu z poprzednim miesiącem sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych pozostała stabilna w strefie euro oraz w 27 krajach Unii Europejskiej. W sektorze nie żywnościowym sprzedaż w strefie euro wzrosła o 0,1% a we wszystkich krajach członkowskich zanotowano wzrost o 0,6%.
Największy wzrost w Bułgarii i Polsce
Wśród państw członkowskich, dla których dostępne są dane, sprzedaż detaliczna miesiąc do miesiąca wzrosła w dziesięciu, spadła w dziewięciu, a w Irlandii i Szwecji pozostała stabilna. Największy wzrost zaobserwowano w Bułgarii (+3,9%), Polsce (+2,6%), Austria i Wielka Brytania (oba +1,9%), a największe spadki w Portugalii (-2,2%), Estonii (-2,0%) i Słowenii (-1,4%).
Z kolei porównując dane statystyczne z marca 2012 roku do analogicznego okresy z 2011 roku, sprzedaż detaliczna wzrosła w piętnastu krajach, a spadła w sześciu. Najwyższe wzrosty zanotowano na Łotwie (+10,0%), Estonia (+9.3%) i Luksemburg (+7.2%), zaś najsłabsze wyniki osiągnęły Portugalia (-5,0%), Hiszpania (-3,9%) i Malta (-2,7%).
Dane z Polski
Wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce widać również porównując dane z marca tego roku z analogicznym okresem 2011 roku. Jak podał Eurostat, sprzedaż detaliczna w Polsce w marcu wzrosła o 1,5 proc, w porównaniu do marca 2011. W lutym 2012 zanotowano spadek o 2,7 proc. w stosunku do lutego 2011. Dane Europejskiego biura statystycznego obejmują także najmniejsze firmy, zatrudniające poniżej 10 pracowników, czyli w tym przypadku małe, rodzinne sklepy, a z kolei nie biorą pod uwagę sprzedaży samochodów.
Według GUS sprzedaż detaliczna w Polsce w marcu wzrosła o 10,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, a miesiąc do miesiąca wzrosła o 15,7 proc.
Źródło: PAP, tvn24.pl