Porównuj oferty w wielu sklepach, sprawdzaj cenę na metce i przy kasie - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W czasie sezonowych obniżek warto pamiętać o przysługujących nam prawach.
Przed zakupem towaru, UOKiK zaleca porównać oferty różnych sklepów i zastanowić się czy rzecz, którą wkładamy do koszyka, jest nam faktycznie potrzebna. "Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla nas okazją" - podkreśla Urząd w komunikacie skierowanym do konsumentów.
Bywa, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.
Towar się znudził? To nie powód do zwrotu
Trzeba także pamiętać, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca, mimo braku takiego obowiązku, uwzględnił prośbę klienta. W niektórych sklepach (szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu konsumenta do marki) wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad i jest to dobry gest w stosunku do klientów. UOKiK przypomina o zachowaniu paragonów lub innych dowodach zakupu – są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą.
Jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata. Reklamację składamy w sklepie – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń.
Skorzystaj z darmowej pomocy
Każdy klient ma prawo do bezpłatnej pomocy. Tej udzielają miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów oraz Inspekcja Handlowa. Można ją uzyskać pod numerem infolinii 0 800 007 707.
Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów. Nieprawidłowości w zakresie organizowania promocji można także zgłaszać do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.
Grzechy sprzedawców
Pamiętajmy, że podczas sezonowych wyprzedaży można natrafić na nieuczciwych handlowców. Wywieszki często informują o korzystnych warunkach wyprzedaży sezonowej dotyczącej całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją. Warto odwiedzając sklepy podczas dokonywania zakupów dokładnie zapoznać się z obowiązującą ceną. Sprzedawcy podają często zawyżone nieprawdziwe ceny dotychczasowe czy oferują w promocji wyroby, po cenie identycznej jak przed okresem promocyjnym, tym samym wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując im, że kupując dany produkt w promocji, zaoszczędzają.
Nieumiarkowanie w obliczeniach
Zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Pamiętajmy - cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.
Autor: rf/klim/ / Źródło: TVN24 Biznes i Świat