UOKiK wydał decyzję dotyczące sklepów internetowych. Na Deichmann-Obuwie została nałożona kara ponad 288 tys. zł, Avans zobowiązał się do zmiany praktyki.
"Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły postanowienia w regulaminie internetowego sklepu Deichmann-Obuwie. Sklep zastrzegał, że nie ponosi odpowiedzialności za zgodność fotografii produktów na stronie internetowej z ich rzeczywistym wyglądem. Zdaniem Urzędu, konsumenci mają prawo oczekiwać, że zamawiany produkt będzie zgodny z jego zdjęciem i opisem zamieszczonym w Internecie" - informuje w środę w komunikacie UOKiK.
Warunki graniczne
Dodatkowo sklep zastrzegał zwrot produktu kupionego w sieci jest możliwy tylko wtedy, gdy "towar będzie kompletny, bez uszkodzeń oraz bez widocznych śladów użytkowania". Urząd przypomina, że kupując przez Internet, konsument ma prawo obejrzeć i sprawdzić produkt po jego dostarczeniu.
"Można otworzyć opakowanie, aby przymierzyć obuwie lub sprawdzić, czy dostarczono produkt zgodny z zamówieniem. W takiej sytuacji nie traci prawa do odstąpienia od umowy" - informuje UOKiK.
Za naruszenie "zbiorowych interesów konsumentów" nałożona na Deichmann-Obuwie kara wyniosła 288 771 zł. Firma odwołała się do sądu.
Najpierw naprawa
Spółka Avans w regulaminie sklepu internetowego podkreśliła, że "konsument, który składa reklamacje może żądać w pierwszej kolejności wyłącznie naprawy towaru".
"Zgodnie z prawem, w takiej sytuacji klient może wybrać między wymianą produktu na nowy a jego naprawą" - przypomina UOKiK. Zdaniem urzędu Avans ograniczył prawa konsumentów.
Przedsiębiorca zobowiązał się do zmiany regulaminu, dlatego uniknął kary finansowej.
Autor: mn/klim/ / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24