Połączenie kolejowe z lotniskiem Katowice zostanie zrealizowane z wykorzystaniem istniejących linii kolejowych – poinformował resort infrastruktury i rozwoju. Wcześniej PKP PLK poinformowały o zerwaniu umowy z projektantem nowej linii do lotniska.
Wstępnie wybrany wariant trasy - z budową nowego odcinka torów z Bytomia przez Piekary Śląskie do Pyrzowic - budził protesty. Prace projektowe coraz bardziej się opóźniały, aż w końcu je zerwano. Dlatego jako alternatywę wskazuje się trasę przez Piekary i niemal nieeksploatowaną linię kolejową nr 182. Łączy ona Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice portu lotniczego Katowice-Pyrzowice. Teraz to nią powiedzie połączenie do lotniska. „W nowym budżecie UE na lata 2014-2020 zarezerwowano już środki na tę bardzo potrzebną dla Aglomeracji Śląskiej inwestycję” - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury i rozwoju Adam Zdziebło.
Chodzi o środki nowego Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (RPO). W dotychczasowych projektach Programu przewidziano budowę połączenia kolejowego z Katowic do Pyrzowic. Województwo zgłosiło też to przedsięwzięcie - o szacunkowej wartości 1,182 mld zł - do Kontraktu Terytorialnego, czyli projektowanego porozumienia rządu z samorządami ws. najważniejszych inwestycji.
2,5-lenie opóźnienie
O odstąpieniu przez PKP PLK od umowy na projektowanie nowej linii do Pyrzowic poinformował w poniedziałek rzecznik spółki Mirosław Siemieniec. Jak wyjaśnił, powodem stało się blisko 2,5-letnie opóźnienie. Prócz zaprojektowania połączenia przez Piekary konsorcjum polsko-niemieckie ze spółką Pöyry Infra na czele miało pozyskać niezbędne decyzje oraz zgodę na budowę. Unijny projekt, w ramach którego PKP PLK przygotowywały dokumentację nowego połączenia, powinien być zakończony do końca ub. roku. Tymczasem – jak zaznaczył rzecznik spółki - mimo wezwań, konsorcjum przez 900 dni nie uzupełniło dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji środowiskowej. Po zerwaniu umowy z dotychczasowym wykonawcą dokumentacji PLK mają przystąpić do wyboru nowego projektanta. Według Siemieńca, po wykonaniu projektu, prace budowlane mogłyby ruszyć w 2016 r. i skończyć się rok później.
Konsorcjum odda pieniądze?
Czas jazdy na lotnisko z wykorzystaniem wyremontowanej linii nr 182 miałby wynieść ok. 45 minut, a przy postoju również w Zawierciu - 55 minut. Według wcześniejszych informacji czas przejazdu nowym połączeniem przez Piekary miałby wynosić ponad 27 minut, a trasą przez Tarnowskie Góry - ponad 51 minut. PLK uważają, że odpowiedzialny za opóźnienia przy projektowaniu jest wykonawca, a zatem będą domagały się od niego zwrotu dotychczasowych wydatków.
Linia kolejowa do Pyrzowic to kolejna inwestycja lotniska. Ostatnio lotnisko wzbogaciło się o nowoczesne systemy nawigacyjne.
Autor: rf/klim/ / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24