Telekomunikacja Polska (obecnie Orange) wysyłała elektroniczne faktury zamiast tradycyjnych także tym abonentom, którzy na to nie wyrazili zgody - poinformował w piątek UOKiK. Spółka uniknie jednak kary, gdyż zobowiązała się dostarczać swoim klientom rachunki w formie papierowej.
Jak podkreślił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), by firma mogła przesyłać klientowi faktury elektroniczne, musi mieć na to jego zgodę. "Konsumentowi, który jej nie wyrazi, przedsiębiorca zobowiązany jest dostarczać faktury w formie papierowej - reguluje to rozporządzenie ministra finansów" - informuje komunikat.
Nie wyrazili zgody
Według Urzędu Telekomunikacja Polska przesyłała elektroniczne faktury na adres e-mail lub indywidualne konto także tym klientom, którzy nie zaakceptowali tej formy wysyłki. "TP SA dokonała jednostronnej zmiany sposobu dostarczania faktur do części abonentów 1 stycznia 2011 r. Zmiana objęła prawie 90 tys. konsumentów" - podkreślono w komunikacie. Prezes UOKiK uznała, że TP nie mając zgody odbiorców na przesyłanie im faktur elektronicznych zamiast papierowych naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. "Operator został zobowiązany do uzyskania brakujących zgód klientów otrzymujących faktury elektroniczne, a tym, którzy ich nie wyrażą - musi dostarczać faktury w formie papierowej" - wyjaśnił Urząd.
Spółka ma na to 120 dni od uprawomocnienia się decyzji, a w ciągu 140 dni ma poinformować Urząd o realizacji nałożonego przez UOKiK zobowiązania. Rzecznik Orange Wojciech Jabczyński potwierdził, że spółka otrzymała decyzję UOKIK w sprawie faktur i jest w trakcie jej wykonywania. - Mamy na to 140 dni - dodał.
Autor: mn/klim/ / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 | TVN24