Wygląda na to, że sieć dealerów FSO niebawem zniknie z rynku - informuje "Wall Street Journal - Polska". Niemal 70 punktów sprzedaży jest łakomym kąskiem dla indyjskiego koncernu Tata, który chce wystartować ze sprzedażą swoich aut w Polsce już w połowie roku.
Jak informuje gazeta, obecnie bankructwo grozi prawie 70 punktom dealerskim FSO. Firmy te ledwo wiążą koniec z końcem, sprzedając wyłącznie nowe lanosy z Żerania. Interes jest kiepski, bo zdecydowana większość produkcji warszawskiej fabryki trafia na Ukrainę. W tym roku w Polsce zostanie sprzedanych zaledwie około 3 tys. Lanosów. To ostanie chwile tej marki, bo zamiast Lanosa już niebawem na Żeraniu będą produkowane wyłącznie Chevrolety Aveo, a te trafiają do funkcjonującej już w Polsce sieci Chevroleta.
Dealerzy FSO szukają więc nowego miejsca na rynku. Jak dowiedział się "WSJ Polska", są oni łakomym kąskiem dla tworzonej obecnie przez japoński dom handlowy Marubeni sieci dealerskiej indyjskiej marki Tata. Sprzedaż tych samochodów ma wystartować już w połowie 2008 r. - Dealerów FSO uważamy za interesujący kanał dystrybucji - przyznaje Anna Zychowicz z Marubeni.
Związane ręce Żerania Co na to szefowie Żerania? - Żadne decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły, nikt nie przekreślił szans dealerów na wejście do sieci sprzedaży GM - przekonuje na łamach gazety Krystyna Danilczyk, rzecznik prasowy FSO.
Jednak w rzeczywistości warszawska fabryka ma związane ręce. Utworzenie na Żeraniu spółki dwóch firm: GM DAT, koreańskiego ramienia amerykańskiego giganta motoryzacyjnego, oraz ukraińskiego Ukravto, stoi na razie pod znakiem zapytania. Nie ma więc podstaw, by składać jakiekolwiek deklaracje dealerom.
Brak umowy inwestorów nie przeszkadza jednak Żeraniowi w produkcji Lanosów i Chevroletów Aveo - podkreśla gazeta. Danilczyk mówi, że w pierwszym kwartale tego roku z taśmy w dawnej FSO zjechało 42 tys. samochodów - o 11 tys. więcej niż rok temu. W całym 2008 r. produkcja ma sięgnąć 230 tys. Lanosów i Aveo.
Dla porównania, zakład General Motors w Gliwicach ma wyprodukować ponad 200 tys. samochodów, poznański Volkswagen - 185 tys., a największa w Polsce fabryka Fiata w Tychach - ponad 500 tys. aut.
Źródło: "Wall Street Journal"
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl