Do 2020 roku przez Polsk臋 艣miga膰 b臋d膮 poci膮gi z pr臋dko艣ci膮 160 km/h. Maj膮 po艂膮czy膰 12 najwi臋kszych miast w Polsce. Zamiast na autostrady, po 2012 roku rz膮d zacznie stawia膰 na rozw贸j kolei - donosi w 艣rod臋 dziennik "Polska".
Cho膰 w kraju jest w tej chwili 19 tys. km tor贸w, to zaledwie 700-800 km jest przystosowanych do obs艂ugi szybkich poci膮g贸w. Do 2015 roku liczba ta ma si臋 zwi臋kszy膰 o dodatkowe 1,5 tys. kilometr贸w.
G艂贸wna etap budowy autostrad w艂a艣ciwie zako艅czyli艣my, w tym sensie, 偶e og艂osili艣my wszystkie przetargi na ich budow臋. Teraz nadszed艂 czas na kolej rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Miko艂aj Karpi艅ski
Pomys艂y zwi膮zane z kolej膮 popiera te偶 Unia Europejska. W latach 2014-2020 b臋dzie we wsp贸lnocie obowi膮zywa膰 nowa perspektywa finansowa i wszystko wskazuje na to, 偶e znacznie 艂atwiej b臋dzie uzyska膰 艣rodki na rozw贸j kolei, ni偶 autostrad.
Europa ju偶 wie
- Warto pami臋ta膰, 偶e nowoczesny poci膮g jest efektywniejszym 艣rodkiem transportu, ni偶 samoch贸d - powiedzia艂 "Polsce" prof. Piotr Korcelli z PAN, szef zespo艂u opracowuj膮cego "Koncepcj臋 przestrzennego zagospodarowania kraju do roku 2033".
Wie to ju偶 Zachodnia i P贸艂nocna Europa. Zbudowany przed 15 laty pod kana艂em La Manche tunel umo偶liwi艂 po艂膮czenie kolejowe Pary偶u z Londynem. Zwi膮zek sta艂 si臋 tak bliski, 偶e zacz臋to m贸wi膰 o duopolis, a gdy pod koniec ubieg艂ego tygodnia wysiad艂o po艂膮czenie, zapanowa艂 chaos.
Z francuskiej stolicy do Brukseli te偶 prawie nikt nie lata, bo po艂膮czenia s膮 szybsze, ta艅sze, a stacje kolejowe (w przeciwie艅stwie do lotnisk) znajduj膮 si臋 w centrach miast.
Dlatego pomys艂 szybkich po艂膮cze艅 kolejowych zamierzaj膮 realizowa膰 inni. Ostatnio umow臋 na ten temat podpisa艂y Hiszpania i Portugalia. Za trzy lata 500-kilometrow膮 tras臋 Lizbona-Madryt b臋dzie mo偶na przeby膰 w trzy godziny. Na torach.
Polska droga po torach
W wagonach maja przemieszcza膰 si臋 tak偶e Polacy. Zgodnie z zapowiedziami do 2020 roku szybciej b臋dzie mo偶na dotrze膰 do miasta wojew贸dzkiego. W tej chwili w godzin臋 mo偶e to zrobi膰 zaledwie 3 na 5 Polak贸w. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego twierdzi, 偶e liczba ta zwi臋kszy si臋 w ci膮gu najbli偶szych 10 lat o 15 proc.
- G艂贸wna etap budowy autostrad w艂a艣ciwie zako艅czyli艣my, w tym sensie, 偶e og艂osili艣my wszystkie przetargi na ich budow臋. Teraz nadszed艂 czas na kolej - powiedzia艂 Miko艂aj Karpi艅ski, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
Rozw贸j kolei jest dobrym pomys艂em, przyznaj膮 eksperci, ale zwracaj膮 uwag臋, 偶e nie mo偶na dopu艣ci膰 do sytuacji, gdy rozw贸j kolei zahamuje rozw贸j autostrad. - Oba 艣rodki transportu maj膮 inne zastosowanie i 艣wietnie si臋 uzupe艂niaj膮, a nie wykluczaj膮 - oceni艂 prof. Grzegorz W臋c艂awowicz w rozmowie z "Polsk膮".
殴r贸d艂o: Polska