Saab w końcu uratowany. Szwedzką markę we wtorek zdecydował się w końcu odkupić od General Motors Spyker - holenderski producent luksusowych wyścigówek, posiadający głównie rosyjskich udziałowców. - To świetna wiadomość - nie krył zadowolenia John Smith, wiceprezydent GM.
Początkowo strony odmawiały potwierdzenia nieoficjalnych informacji. W końcu jednak sprzedający ogłosił, że transakcji dobito. - To doskonała wiadomość dla pracowników, dealerów i poddostawców Saaba. A także dla milionów użytkowników i miłośników tej marki oraz dla nas - powiedział John Smith.
Z kolei przedstawiciele Spykera poinformowali, że za swój nowy nabytek zapłacą 74 mln dol. w gotówce, GM zatrzyma też uprzywilejowane akcje Saaba wartości 326 mln dol. Transakcja ma zostać sfinalizowana w lutym, po uzyskaniu przez Spykera rządowych gwarancji kredytowych.
Ściągnięty znad krawędzi
Umowa w sprawie Saaba kończy toczącą się od prawie roku walkę o przetrwanie zasłuzonej szwedzkiej marki. Borykający się z kłopotami właściciel - General Motors liczył, że Saaba uratuje szwedzki rząd, który jednak nie palił się do działania. W końcu władze spółki wystąpiły o ochronę przed wierzycielami i oddzielenie się od amerykańskiego właściciela.
Wtedy to GM zdecydowało się na sprzedaż. Problemem było: komu? W ciągu kilku miesięcy oferty składało kilka koncernów z całego świata. Transakcji nie udało się dobić. W końcu pod koniec ubiegłego roku zainteresowanie wyraził Spyker.
Jego pierwsza oferta została jednak odrzucona. Druga, złożona 21 grudnia 2009 roku, zakończyła się owocnym finałem 26 stycznia 2010 roku.
Szwedzka jakość i tradycja
Saab zatrudnia w Szwecji 3400 pracowników. Firma Svenska Aeroplan AktieBolag powstała w roku 1937 jako producent samolotów. Po drugiej wojnie światowej, gdy na rynku lotniczym zapanował kryzys, stworzono w niej dział motoryzacyjny - Saab Automobile AB. Marka zyskała światową renomę, stając się synonimem niezawodności i luksusu.
W roku 1969 Saab połączył się ze szwedzką firmą Scania, znaną z samochodów ciężarowych. W 1990 roku połowę udziałów w dziale zajmującym się produkcją samochodów osobowych sprzedano amerykańskiemu koncernowi General Motors. Dziesięć lat później dokupił on resztę akcji, stając się jedynym właścicielem marki Saab.
Holenderska marka
Tradycje marki Spyker są jeszcze dłuższe: firma powstała 130 lat temu i zajmowała się wytwarzaniem powozów. W 1898 roku wyprodukowano pierwszy samochów pod nazwą Spijker. Rok później stała się sławna, gdy zbudowała samochód dla następczyni holenderskiego tronu, księżniczki Wilhelminy. Ten pojazd wciąż jest używany na holenderskim dworze królewskim.
W 1903 roku na paryskim salonie samochodowym już pod nazwą Spyker prezentowano pierwszy samochód z napędem na cztery koła, napędzany sześciocylindrowym silnikiem pojemności niemal 9 litrów. W roku 1907 model 14/18 HP zajął drugie miejsce w wyścigu Pekin-Paryż.
W czasie I wojny światowej firma miała romans z branżą lotnniczą, produkując silniki samolotowe. Jednak później nie wiodło jej się dobrze i ostatecznie w 1925 roku zbankrutowała. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku do jej tradycji nawiązała firma Spyker Cars, rozpoczynając produkcję samochodów sportowych. Jej pojazdy mają luksusowy charakter, są ręcznie wytwarzane. W zakładach Spyker Cars pracuje około 130 osób.
Spyker jest kontrolowany przez rosyjskiego bankiera Władimira Antonowa, który posiada 29,8 proc jego akcji i jest szefem rady nadzorczej firmy. Pochodzący z Abu Dabi fundusz inwestycyjny Mubadala ma 23 procent, zaś kierujący Spykerem Victor Muller - 10 procent.
W sezonie 2007 zespół firmowany przez Spyker Cars wystepował w Formule 1. W kolejnym sezonie po sprzedaży ekipa przekształciła się w Force India.
Źródło: yahoo.co.uk
Źródło zdjęcia głównego: Saab