22-procentowy spadek zysków odnotowała największa na świecie sieć handlowa Wal-Mart. Rozczarowujące wyniki firma tłumaczy trudną zimą w Stanach Zjednoczonych i wyższymi podatkami.
Amerykańska sieć supermarketów Wal-Mart opublikowała duże gorsze od oczekiwań wyniki za trzy miesiące pomiędzy listopadem 2013 r. a styczniem 2014 r.. Firma odnotowała 22 proc. spadek zysków rok do roku. Analitycy oczekiwali, że zysk za akcję wyniesie 1,59 dolarów, a przychody wyniosą 130,23 mld dolarów. Tymczasem okazało się, że zysk sieci w ostatnim kwartale 2013 r. wyniósł 1,34 dolara za akcję (rok wcześniej było to 1,67 dol./akcja), a wskaźnik przychodów zatrzymał się na 129,71 mld dolarów.
Rozczarowanie
Zysk netto spadł do 4,4 mld dolarów z 5,6 mld rok wcześniej. Przedstawiciele sieci rozczarowujące wyniki tłumaczą trudną i przedłużającą się zimą w Stanach Zjednoczonych, a także wyższymi podatkami. Sprzedaż w sklepach w USA spadła w ostatnim kwartale o 0,4 proc. Wal-Mart pomimo słabych danych zapowiedział, że spodziewa się wzrostu sprzedaży w tym roku na poziomie od 3 do 5 proc. - Wprowadzamy innowacje, aby poprawić wydajność i utrzymać niskie ceny - powiedział Doug McMillon, prezes Wal-Mart. Zapowiedział także inwestycje w sprzedaż internetową. - Będziemy inwestować w rynek e-commerce - dodał.
Trudny rok
Spadki odnotowała także należąca do Wal-Mart sieć supermarketów Asda, która działa w Wielkiej Brytanii. W ostatnim kwartale sprzedaż spadła o 0,1 proc., ale w całym 2013 roku wzrosła o 0,5 proc. - Nie ma wątpliwości, że to był trudny rok. Rynek sprzedaży detalicznej w Wielkiej Brytanii przechodzi znaczące zmian - twierdzi Andy Clarke, szef Asda. Asda rywalizuje w Wielkiej Brytanii m.in. z Tesco, Aldi, czy Lidlem, a także sklepami z bardziej ekskluzywną ofertą, czyli np. Marks&Spencer i Waitrose.
Autor: msz//bgr / Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: walmart.com