Rynek treści pornograficznych dla użytkowników telefonów komórkowych urósł w 2008 roku o 36 procent - wynika z raportu opublikowanego przez Juniper Research. Branża mobilnego porno warta jest już 2,2 mld dolarów.
W 2013 roku wartość branży ta ma wzrosnąć do 4,9 mld dolarów. Zgodnie z obliczeniami, większość tej sumy pochodzić ma z różnego rodzaju wideoczatów.
Europa Zachodnia przoduje
Trend ten praktycznie nie dotyczy Stanów Zjednoczonych, bowiem większość użytkowników tego rodzaju usług telefonicznych mieszka w Europie Zachodniej. W 2008 roku właśnie stamtąd pochodziło 42 proc. przychodów z pornografii dla telefonii komórkowej.
Wynika to z faktu, że to w Europie Zachodniej stosunkowo najlepiej rozwinęły się sieci 3G – niezbędne do dostarczania multimedialnej zawartości na ekrany komórek.
USA w tyle
Klienci w Ameryce Północnej dostarczyli mobilnemu rynkowi porno tylko 2 proc. przychodów. Przyczyną tego stanu rzeczy była nie tylko mniejsza dostępność sieci 3G, ale także brak wymaganych przez amerykańskie prawo mechanizmów weryfikujących wiek. Ponadto, konsumpcja pornografii w krajach Zachodniej Europy nie wiąże się z takim społecznym piętnem, jak w Ameryce.
Polska rośnie w siłę
W Polsce w 2008 roku wartość rynku usług dodanych telefonii komórkowej w porównaniu do 2007 roku, wzrosła o 21,6 proc. i wyniosła ok. 930 mln złotych - wynika z raportu firmy PMR. W tym są też wpływy z usług porno, ale szczegółowych danych brak.
W tym roku wartość tego rynku ma wzrosnąć o 24,1 proc. - do 1,15 mld zł. Najszybciej będą rozwijać się mobilne płatności, telewizja oraz marketing.
W latach 2009-2012 analitycy spodziewają się dalszego dynamicznego rozwoju rynku. Będzie to związane z wprowadzeniem na szerszą skalę nowych usług dodanych, poszerzających możliwości zastosowania telefonów komórkowych – mobilnych płatności, mobilnej telewizji oraz aplikacji wykorzystywanych w kampaniach marketingu mobilnego.
Zdaniem PMR, detaliczny rynek usług dodanych w telefonii komórkowej w dalszym ciągu jest zdominowany przez media i wyspecjalizowanych dostawców usług. Sytuacja ta zmieni się wraz z rozwojem nowych usług dodanych - czterej polscy operatorzy infrastrukturalni - Polkomtel, Centertel, PTC i P4 - wspólnie przystąpili do konkursu na operatora mobilnej telewizji.
Pół miliona widzów porno TV?
Operatorzy szacują, że liczba klientów mobilnej telewizji w Polsce, po roku od komercyjnego startu usługi, wyniesie 100 tysięcy osób. Docelowo w ciągu kilku lat z mobile TV będzie korzystać ok. jednego miliona użytkowników.
Jeśli chodzi natomiast o rodzaj oferowanych treści, największe szanse zaistnienia w telewizji mobilnej mają informacje i newsy. Na dalszych pozycjach w rankingu znalazły się sport (53 proc. wskazań), muzyka (48 proc.), erotyka (43 proc.) i rozrywka interaktywna (39 proc.).
Źródło: PAP, webhosting.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl